På mange måder føles det ikke naturligt for mig at være en pige, men samtidigt føler jeg stadig, at jeg er en
Kære hvem end der læser, jeg er en 'pige' på 12, og det føler jeg mig ikke helt som. Jeg har på det seneste søgt meget inden for LGBTQ+ miljøet, og har fundet mange forskellige engelske 'labels' inden for LGBTQ+ fælleskabet (fx. Demigirl, Bigender, Genderfluid/genderflux osv.) jeg tror at jeg er et sted mellem kønnene/begge køn sammentidigt, og ved ikke hvordan jeg skal bestemme mig, eller komme ud til nogen. Jeg har lidt forelsket mig i de engelske stedord They/them, men hader de danske oversættelser, hvilket gør alt mere indviklet. På mange måder føles det ikke naturligt for mig at være en pige, men sammentidigt føler jeg stadig at jeg er en. Hvis nogen har råd, lytter jeg gerne.
KH 12 årig 'pige' i en værre identitetskrise.

GirlTalks svar
Kære dig❤️
Mange tak fordi du har haft lyst og mod til at skrive ind til vores brevkasse og for at dele dine tanker med mig. Hvor er du bare mega sej! Her hos GirlTalk kan vi snakke om alt. Mange andre derude sidder med de samme tanker som dig, og kan igennem dit brev også få besvaret nogle af deres spørgsmål, så det er bare mega sejt at du har haft lyst til at skrive ind til os.❤️
Jeg kan godt forstå du synes det hele kan være svært, der er rigtig mange labels at finde rundt i, både for kønsidentitet, men også seksualitet, og det er helt okay ikke at være 100% sikker på hvor du ligger henne. Du er også kun 12 år, så hvis det virker uoverskueligt at forholde sig til, samtidig med alt andet der foregår i er det helt okay.❤️
Er der et af betegnelserne, som du synes passer bedre til den følelse du har en andre? Genderfluid er en af de mere kendte indenfor miljøet, men det betyder ikke at det er den du føler passer bedst til dig. Og bare fordi du hører om en som har denne identitet, betyder det ikke, at du har eller skal have det på samme måde. Det er alt sammen et spektrum, og vi vælger det lable vi føler der passer bedst til os. Og vi har altid mulighed for at ændre mening igen. Nonbinær er en anden kønsidentitet, som mange kender til, men jeg ved ikke om du føler den passer til dig bedre end nogle af de andre? Det er også helt okay ikke at have et lable til det endnu.
Du siger at du ikke er kommet ud endnu, hvilket jeg gerne vil tage lidt fat i. Hvornår, til hvem og hvordan du gør det er helt op til dig. Da jeg kom ud som biseksuel, var jeg 15, og sagde det til min daværende kæreste meget nervøst og senere til min mor da vi kørte i bil. Jeg lod derfra min mor sige det til min far, og ellers har jeg ikke sat nogen ned og fortalt dem det, men heller ikke holdt det skjult hvis det gav mening i en samtale. Denne måde er selvfølgelig lettere når det handler om seksualitet og ikke kønsidentitet. Men det er blot for at sige, det at komme ud behøver ikke at være den her helt store begivenhed, hvis du ikke ønsker det. Jeg synes du skal starte med at forklare det til en person i dit liv du holder af, og stoler på, hvis dette ikke er nogen i din familie, synes jeg efterfølgende at du skal fortælle det til en forældre, de ville også kunne hjælpe til at sprede det til flere i familien hvis du ønsker flere skal vide hvordan du har det, eller holde det for jer selv, hvis det er det du ønsker. Det vigtigste er ikke at du har et lable, men at du selv er klar til at dele det, og hvis du gerne vil skrifte pronominer, kan det være rart at have fundet nogle når du kommer ud du føler dig tilpas med, så du ikke skifter alt for mange gange, da dette kan skabe forvirring hos andre.❤️
Ang. det at skifte pronominer så er det helt okay hvis du lige skal teste lidt af og mærke hvordan det føles, det kan du bl.a. gøre online, gennem nogle fællesskaber eller hvis du har en tæt ven som du kan dele dette med. Hvis du har læste meget og befinder dig i et primært engelsk online univers, giver det god mening at du foretrækker they/them over de/dem, men prøv alligevel at brug det lidt hvis det er hvad der føles mest rigtigt. Der er også en mulighed at føle sig komfortable med både hun/hende og de/dem, og evt. han/ham også. Hvor det så er op til folk selv hvad de vil bruge når de omtaler dig.
Jeg kan ikke fortælle dig at du skal bruge et bestemt lable, hvilke pronominer du skal bruge eller hvordan du skal komme ud, men jeg har prøvet at guide dig hen mod din egen beslutning. For selvom vi ikke vælger vores seksualitet eller vores kønsidentitet, så kan vi altid vælge hvordan vi ønsker at fremstå og hvordan vi foretrækker at blive omtalt. Det som er i vores kontrol, skal vi huske at benytte os af. Jeg håber at du finder frem til noget og derved kan få noget indre ro. Og husk at du altid er værdifuld og god nok som du er.❤️
Jeg håber du kan bruge mit svar til at hjælpe dig på rette vej. Hvis det stadig fylder meget i dine tanker, og du har brug for at snakke mere om det eller har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Der sidder unge kvinder klar til at chatte med dig hver aften.❤️
Kæmpe kram fra Michelle ❤️