Marie, 16 år
9. oktober 2024
Jeg har en veninde som går og snitcher på mig hele tiden
Hej, jeg har en veninde som går og snitcher på mig hele tiden. Jeg ved sku ikk rigtigt om hun er en orndelig veninde, men jeg bor os med hende så ja ikk bare lige stoppe kontakten med hende. Hva ville I ha gjordt?

GirlTalks svar
Kære Marie ❤️
Tusind tak for dit brev til Pigetanker! Det er så modigt af dig at skrive ind og dele dine tanker med os. Dit brev kan helt klart bruges af andre piger, som står i samme situation som dig. Du er ikke alene ❤️
Jeg kan mærke, at jeg får ondt i maven, når du fortæller at din veninde går og snitcher på dig. Det lyder virkelig ubehageligt, og jeg kan virkelig godt forstå, hvis det er noget der fylder meget for dig - specielt også når I bor sammen. Det kan være svært at vide, hvordan man skal reagere over for ens veninde, når man føler, at hun snitcher på en. Hvordan ville du have det med at fortælle hende, hvordan hendes handlinger får dig til at føle? At tage en snak med hende om dine følelser omkring det, kan være med til at give hende muligheden for at forklare sig, men det kan også hjælpe med at få noget klarhed over, om der er noget bagvedliggende, som du ikke ved. Det kunne være, at hun ikke tænker over det, og ikke ved hvordan det påvirker dig.
Hvis du har lyst og mod på at tale med hende om det, kunne det også være en ide, at du sætter grænser overfor din veninde, og fortæller hende, hvad du forventer af hende som veninde, og hvad du ikke vil acceptere. Det kan være rigtig svært at tage sådan en snak, men jeg er sikker på, at det vil hjælpe på jeres venskab. Det er vigtigt at kunne sige fra, hvis der er noget man ikke vil finde sig i. Ens veninder er jo dem, som skal være der for en og behandle en godt ❤️
Det at tale åbent og ærligt om det med din veninde, kan være de første skridt til at løse det. Jeg ønsker dig al held og lykke med det, og jeg håber, at din veninde vil tage godt imod det. Husk, at du skal føle dig godt tilpas i dine venskaber.
Hvis disse ideer kan være svære at gøre selv, kunne du måske overveje at fortælle det til en lærer, en af dine forældre eller en anden voksen, som du stoler på.
De varmeste kram fra Maja