Er det forkert at have regelmæssig kontakt til sin ekskæreste?
Hej,
Jeg står i et mindre dilemma, som jeg ønsker nogen at snakke med om.
Jeg har en ekskæreste, som jeg var sammen med alderen 15-20 år. Vi gik altså fra hinanden for 3,5 år siden, og har siden ikke rigtig haft kontakt. Vi skiltes fordi, der ikke længere var de rigtige følelser - i hvert fald fra min side, men det tog tid for mig at træffe beslutningen, så han endte med at blive lidt såret.
Nu her 3,5 år senere har jeg fået en ny kæreste. Vi har haft været sammen i 2 år, bor sammen og har det rigtig godt. Han er helt klart den rigtige for mig, men alligevel tænker jeg stadig på min ekskæreste. Jeg har ingen romantiske følelser for min eks, men jeg savner hans selskab og ville ønske, at han kunne være en del af mit liv igen som en god ven. Vi har trods været meget igennem, og han kender mig på en anden måde end min nuværende kæreste gør.
I weekenden skrev jeg til min eks i fuldskab, og vi endte med at ringe sammen dagen efter. Det var rigtig rart, og snakken flød helt naturligt. Jeg fortalte ham om min nye kæreste, hvilket han tog rigtig pænt. Jeg har også fortalt min nuværende kæreste om det hele, for jeg er ikke interesseret i at holde noget skjult, for jeg ingen forkerte intentioner - det er udelukkende nostalgi og et venskabeligt afsavn, der er på spil.
Min eks og jeg snakkede om, at det var hyggeligt og rart at snakke sammen, og vi aftalte, at man altid måtte kontakte hinanden, hvis man har brug for det.
Dog kan jeg ikke finde ud af, om jeg befinder mig på et skråplan. Er det farligt\/forkert at have regelmæssig kontakt til sin ekskæreste? Min nuværende kæreste tager det pænt og er ikke usikker, men han forstår ikke behovet fra min side. For hans skyld vil jeg gerne droppe kontakten til min eks, men jeg ved ikke, hvad der er det rigtige at gøre. Hører min eks fortiden til, eller kan man godt have et venskab, uden at det ødelægger min nutid og fremtid.
Jeg håber, at I kan hjælpe mig lidt og give mig noget klarsyn <3

GirlTalks svar
Kære Maria ❤️
Tusind tak for dit brev - hvor er det godt at du rækker ud, når du kan mærke, at du har brug for en at tale med. Jeg er også sikker på, at der er mange andre piger, der kender præcis den her problemstilling, eller kan spejle sig i dine tanker. Jeg skal gøre mit bedste for at give dig et fyldestgørende svar, som passer lige til dig.❤️
Du skriver, at du er i tvivl om det er forkert at optage kontakt til din ekskæreste. Jeg tænker, at det er helt naturligt at gøre sig overvejelser som disse, især når du skriver, at i har været meget igennem sammen. Når jeg læser dit brev, så kan jeg se, at du har tænkt mig over, hvad der er det rigtige at gøre. Både for dig, men også for den mennesker der er omkring dig. Det skal du virkelig klappe dig selv på skuldren over. Det kan være svært, når man er usikker på, om man er på vej ud i noget, man ikke kan stå inde for. Så ros dig selv over, at du tager dig selv alvorligt og mærker efter.
Dig og din kæreste
Hvor er det sejt, at du er så gennemsigtig med din nuværende kæreste. Du skriver, at du har fortalt ham om dig og din ekskærestes samtale, og at du har fortalt ham om din lyst til at have en venskab med ekskæresten. Du skriver også, at du ville droppe kontakten for din kærestes skyld. Det synes jeg vidner om, at du er meget glad for din kæreste, og ikke ønsker at gøre noget, der kunne såre ham. Hvis du vælger at starte et venskab med din ekskæreste, så synes jeg at du skal fortsætte med at være gennemsigtig overfor din kæreste og vise ham, hvad dine intentioner er. Du skriver også, at din kæreste ikke er usikker, men at han har svært ved at forstå det. Måske kan det hjælpe at tale med ham om, hvorfor det føles vigtigt for dig at have kontakt til din ekskæreste.❤️
Hvad betyder et venskab for jer begge?
Du skriver også, at grunden til i gik fra hinanden den gang, var fordi der ikke var de samme følelser i jeres forhold - i hvert fald ikke fra din side. Det fik mig til at tænke på din ekskæreste, og hvad han føler. Du skriver også, at snakkes flød naturligt mellem jer, da du ringede til ham den weekend. Du viser også, at du har været helt gennemsigtig overfor din kæreste. Det fik mig til at tænke på, at du kan være lige så gennemsigtig overfor din ekskæreste om, hvad din intention er. Du skriver også, at du allerede har fortalt om din nuværende kæreste - det er super godt! Du kunne også overveje at spørge din ekskæreste om, hvad han tænker, hvad har har lyst til og om han måske stadig har nogle følelser i klemme, der kunne stå i vejen for et venskab? ❤️
Et venskabeligt afsavn?
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, hvad venskabet til din ekskæreste repræsenterer for dig. Du skriver, at venskabet skal være er udelukkende nostalgi og et venskabeligt afsavn. Du kunne måske gøre dig nogle gange over, om du savner noget fra den tid, hvor i var kærester? Hvis man har gode minder eller savner en bestemt tid i sit liv, så kan man sætte det sammen med de mennesker, der var en del af ens liv på det tidspunkt. Det kender jeg i hvert fald selv. Så hvis du starter et venskab med din ekskæreste, så husk at mærk efter løbende, om det stadig er det rigtige for dig. Du kan også tænke over, om det selve er det at være fortrolig og at have en god ven, som du savner i dit liv? en veninde, en ven eller en anden person, du har tillid til?❤️
Du spørger også, om det er forkert i have regelmæssig kontakt til din ekskæreste. Det kan være svært at side hverken ja eller nej, da det kommer an på hver enkelt situation, og hvad der er mest rigtig for jer. Hvis venskabet føles naturligt for både dig og din eks, så er det måske helt fint. Men hvis du på et tidspunkt mærker tvivl – enten hos dig selv, din kæreste eller din ekskæreste – så kan det være værd at genoverveje, hvad der er det rigtige for jer.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for en at tale med, må du meget gerne tage skrive til vores chatrådgivning.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Kæmpe kram
Lærke 🩷