Jeg føler ikke rigtig, at jeg er god nok. Jeg har aldrig haft en kæreste, og jeg har ikke fået min menstruation endnu
Hej girltalk
Jeg føler ikke rigtig jeg er god nok og jeg har aldrig haft en kæreste, og jeg har ikke fået min menstruation i nu men venende der er mindre end mig er ved at få det jeg førler at jeg bare er "bage ud " på en måde. Jeg føler mig også ensom fordi alle fra min klasse gå med bind undtagen mig jeg bliver bare så sur på mig selv og nogen gange kan det godt gå und over mine vender i skolen. :(
Jeg har det også svært i skolen med at alle kopier mig med alt bogstavligtalt alt lige fra hvordan mit hår sider til mit tøj og under tøj det kan jeg overhovedet ikke lige.
Også vis jeg kommer i skole med fx. en ny taske så siger alle pigerne fra min klasse "Aj hvor sjovt den ønsker jeg mig også" og så synger de twin where have you been. Det er SÅ irreterende.Og den ende pige fra min klasse har haft SEX med sin ham der er hendes ex nu.
Kh Malou >3

GirlTalks svar
Kære Malou
Tusind tak for dit brev og for at dele dine tanker her i brevkassen. Det er virkelig sejt og modigt af dig at skrive om noget, der kan føles svært – og jeg er så glad for, at du har skrevet ind. Hos GirlTalk kan vi tale om alt, og jeg vil gøre mit allerbedste for at give dig et svar, der kan hjælpe.
Først vil jeg sige, at jeg er ked af at høre, at du ikke føler dig god nok. Jeg vil bare sige det helt tydeligt: Du er god nok, præcis som du er!
Du nævner, at du ikke har fået din menstruation endnu, og at det måske får dig til at føle dig lidt bagud i forhold til de andre piger i klassen. Det giver god mening, at du kan have det sådan. Men bare rolig – det er helt normalt, at menstruationen først kommer et sted mellem 8 og 18 års alderen. Nogle får den tidligere, andre senere, og begge dele er helt okay.
Som regel kommer den første menstruation et par år efter, at kroppen er begyndt at vise tegn på puberteten. Det kan være, at brysterne begynder at vokse, at du får mere hår under armene og ved kønsdelene, eller at du begynder at få lidt udflåd. Det betyder, at kroppen er i gang – og den skal nok tage det i sit eget tempo. Der findes ikke én rigtig alder. Din krop skal nok sige til, når den er klar! Hvis du vil vide mere, kan du læse mere om det her.
Du skriver også, at du ikke har haft en kæreste før – og måske er det også noget af det, der får dig til at tvivle lidt på dig selv? Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en kæreste – det kan være rigtig dejligt! Men det er kun dejligt, hvis det er med den rigtige person. Måske har du bare ikke mødt den rigtige endnu – og det er helt okay. Du har masser af tid til at finde én, du føler dig tryg ved og har lyst til at være tæt med og have sex med, når du er klar.
Ting som menstruation, kærester og sex er ikke noget, man skal skynde sig med. Når både kroppen og hjertet er klar, så skal det hele nok komme helt naturligt.
Jeg kan også godt forstå, at du synes, det er træls, når andre i skolen kopierer din stil. Det er irriterende, når man gerne vil have noget for sig selv. Men måske du også kan prøve at se det som et kompliment? Det kan være, de synes, du ser virkelig cool ud og gerne vil ligne dig lidt – jeg plejer selv at tænke sådan, når det sker for mig. Men ja, det er desværre lidt svært at forhindre andre i at købe de samme ting.
Jeg håber, mit svar har givet dig lidt ro og nogle idéer til, hvordan du kan passe godt på dig selv – både på kroppen og følelserne. Hvis du har brug for at skrive mere, spørge om noget andet eller bare snakke, så er du altid velkommen i vores chatrådgivning hos GirlTalk.
Et stort kram og varme tanker til dig
Kærlig hilsen
Kirstine ❤️