Maliha, 13 år
24. marts 2025
Det ligner at vi sidder og fletter fingre. Så er der en af pigerne fra min klasse der ser det..
Hej GirlTalk.
Jeg skriver til jer fordi jeg bliver shippet med en dreng fra min klasse. Lad os kalde ham Liam. Han sidder overfor mig og midt i timen ville han se hvis hånd der er størst. Så jeg rækker ud med min hånd også sider vi og måler dem. Det ligner dsv at vi sidder og fletter fingre. Så er der en af pigerne fra min klasse der ser det og råber: Maliha og Liam! Hende ved siden af hende råber: Ej Maliha og Liam sider og holder i hånden. Hele klassen vendte sig om mod os og sagde alle mulige ting. Dagen efter begynder folk at kalde mig Liams kæreste. Jeg kunne godt holde det ud indtil mine veninder fik en "god ide". De ville give Liam et brev som skulle forstille at være fra mig. Et hvor der stod: Ville du være min Valentine kh Maliha. Det gjorder de så. Og de sagde til hele årgangen jeg havde gjort det. Dagen efter fik han det. Og hans ven kom hen til mig og sagde nårhhhhh hvor sødt. Mens jeg prøver at forklare det ikke er fra mig Læser Liam brevet højt og kigger på mig. Men heldigvis gør han ikke noget ud af det. Til gengæld griner pigerne i min klasse. Så hvordan forhindre jeg sådan noget i at ske igen? K.H Maliha.

GirlTalks svar
Kære Maliha
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op omkring din episode. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt, og ved at du vælger at dele ud om hele situationen og dine tanker undervejs, kan det give andre piger mod på at gøre det samme. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig det svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Det lyder som om, situationen er blevet meget mere intens, end du havde regnet med, og at pigerne i din klasse har reageret mere, end du selv har, og det uden at du har bedt om det. Jeg kan godt forstå, hvis det føles uretfærdigt og overvældende for dig.
I min optik bør man ikke opføre sig på den måde overfor ens veninde. Selvom du har været tålmodig og har accepteret meget af det, de har sagt og gjort, så går det virkelig over grænsen, når de skriver et brev, der får det til at fremstå som om, det er fra dig. Jeg kan forstå, at du har handlet ud fra din egen måde at reagere på, og nogle gange kan situationer udvikle sig så hurtigt, at man ikke er helt forberedt. Det lyder som om, det er det, der er sket i din situation. En ting jeg vil sige, er at det er så vigtigt, at du passer på dig selv og husker at sætte dine grænser. Du fortjener at blive behandlet med respekt, især af dem, der står tæt på dig.
Det er svært at give et konkret råd om, hvad du kan gøre anderledes, men jeg håber selvfølgelig, at denne situation ikke gentager sig. Hvis den skulle opstå igen, kunne en idé være at gå direkte til pigerne og klart fortælle dem, at det ikke er i orden, og sige til dem - "Tænk, hvordan I selv ville have det, hvis det var omvendt". Hvis de ikke vil lytte, vil jeg råde dig til at henvende dig til en lærer, da denne adfærd ikke er acceptabel.
Jeg håber, du finder en løsning, der føles rigtig for dig. Det er vigtigt at værne om sine grænser, især når det gælder venskaber.
Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3