Jeg slår mig selv virkelig hårdt, og det hjælper. Men det er jo selvskade.
Hej girltalk<3
Jeg tror jeg selvskader men ved ikke helt. Så noget jeg har lagt mærke til er at jeg har seriøse anger issues, men på grund af jeg er bange for at miste mine venner så tager jeg min vrede ud på mig selv i stedet. Jeg plejede nemlig at blive virkelig flabet og kedelig når jeg blev sur, men jeg kunne altid se bagefter at det var vildt unfair mod mine venner. Derfor så nu slår jeg bare mig selv virkelig hårdt i siden af mit lår med knytnæve når jeg bliver sur og det hjælper virkelig meget. men det tæller jo på en måde som selvskade og det er ikke super fedt.

GirlTalks svar
Kære Maja,
Først vil jeg bare sige tak, fordi du skriver til os og deler noget, som jeg forestiller mig ikke er helt let at sætte ord på.
Jeg kan mærke, at du har et stort hjerte og virkelig bekymrer dig om dine venner - så meget, at du prøver at beskytte dem mod din vrede, selvom det betyder, at du i stedet vender vreden indad. Det fortæller mig, at du er en meget reflekterende og omsorgsfuld person. Du prøver at gøre det rigtige - men det er også okay (og fornuftigt!) at mærke, at det ikke føles rigtigt at skade sig selv.
Når du skriver, at det hjælper at slå dig selv, så lyder det som om, det giver dig en slags lettelse lige i øjeblikket. Men bagefter kan det måske føles som om, du stadig sidder med det svære - og måske også med en følelse af skyld eller skam. Og det er netop dét, der gør det så vigtigt, at du har delt det her - for du fortjener at finde andre måder at håndtere din vrede og dine følelser på, som ikke gør ondt på dig selv.
Når vreden buldrer indeni
Vrede er faktisk en ret sund følelse - den fortæller os, at noget ikke føles rigtigt. Men når vi ikke føler, vi må vise den, kan det være svært at finde ud af, hvad vi så skal gøre. Du skriver, at det hjælper at slå - og det er faktisk helt naturligt, at kroppen gerne vil gøre noget fysisk for at slippe den spænding.
Kunne du have lyst til at prøve nogle andre måder, der også er fysiske, men som ikke gør dig ondt? Du kunne fx.:
-
Træk vejret dybt: Det lyder simpelt, men vejrtrækning kan virkelig hjælpe med at tage presset af. Prøv at trække vejret langsomt ind gennem næsen i 4 sekunder, hold vejret i 4 sekunder, og pust langsomt ud gennem munden i 6-8 sekunder. Gentag det 3-4 gange. Det sender et signal til kroppen om, at den er tryg.
-
Skriv vreden ud: Grib et stykke papir og skriv alt det ned, der gør dig vred - også selvom det lyder grimt eller rodet. Det er bare til dig selv, og bagefter kan du rive det i stykker eller krølle det sammen og smide det væk.
-
Find noget fysisk at gøre: Du kan slå i en pude, trampe hårdt i gulvet, ryste armene og benene, løbe en tur, skrige i en pude - eller noget helt andet, som hjælper dig med at få følelsen ud, uden at det går ud over dig selv.
Og husk, du er også meget velkommen til at skrive til os i GirlTalks anonyme chat, hvis du har brug for at dele mere eller bare snakke med en, der lytter.
Du er ikke alene, og du er allerede godt på vej - du har nemlig opdaget et mønster og mærket, at det ikke føles godt. Det er et kæmpe første skridt.
Pas godt på dig selv - du er værdifuld, også når du er vred ❤️
Kæmpe kram,
Danni @ GirlTalk