Magorit, 14 år
27. maj 2025
Som sagt er jeg jo nok ikke lige hendes tætteste veninde, og jeg ved ikke, om jeg bare skal blande mig uden om
Hej girltalk.
Jeg har en veninde som jeg går til fodbold med et par gange i ugen og så jeg snakker ikke rigtig med hende ellers. Men jeg har lagt mærke til at hun tit siger lidt grimme ting om sig selv som, ej jeg ligner sikkert en idiot nu, ej hvor er jeg dum og jeg er så dårlig, på en ikke-ironisk måde. Jeg er også bange for at hun har en spise-forstyrrelse fordi hun altid er bange for at se "dum" og "klam" ud når hun spiser og at hun enten lader værre med at spise i skolen eller spiser sin mad på toilettet alene. (Jeg ved det kun fordi hun selv har fortalt mig det).
Jeg er meget bekymret for hende, men jeg ved ikke hvordan jeg kan hjælpe hende.
Når hun siger de ting, svarer jeg med nogle ting som "ej du ser da ikke dum ud" eller "hvis du er svedig, så er jeg helt sikkert også". Men jeg ved ikke hvor godt det hjælper.
Som sagt er jeg jo nok ikke lige hendes tætteste veninde, og jeg ved ikke, om jeg bare skal blande mig uden om.
Vh. Magorit <3

GirlTalks svar
Kære Magorit❤️
Mange tak fordi du har haft lyst og mod til at skrive ind til vores brevkasse og for at dele dine tanker med mig. Hvor er du bare mega sej! Her hos GirlTalk kan vi snakke om alt. Det er ikke altid sikkert, at vi kan komme med en endelig løsning, men jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med dit brev.❤️
Først og fremmest vil jeg gerne sige hvor er det sejt at du skriver ind fordi du er bekymret. Det er virkelig en stærk evne du har.
Det er altid okay at hive nogen til side og sige at du er bekymret for dem. Du kan fortælle hende at du har bidt mærke i nogle af de ting hun siger, og at de virker skadelige og overvældende negative, hvilket gør at du er bekymret for om hun kæmper med hendes spisning.
Derudover vil jeg gerne rose dig for hvordan du håndtere når hun taler negativt om sig selv. Det er virkelig sejt og noget ikke alle kan gøre, du kan godt være glad over din empatiske og omsorgsfulde evner. Husk at du altid er værdifuld og god nok som du er.❤️
Jeg håber du kan bruge mit svar til at hjælpe dig på rette vej. Hvis det stadig fylder meget i dine tanker, og du har brug for at snakke mere om det eller har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Der sidder unge kvinder klar til at chatte med dig hver aften.❤️
Kæmpe kram fra Michelle ❤️