Jeg er lidt bekymret for, at jeg først for det når jeg er 18…
Kære girltalk…
Jeg har de sidste 1-2 år Haft det dårligt med mig selv…
For et år siden fik en af mine venner mens og inden det havde vi en aftale jeg blev jeg både glad på hende vejene men også lidt sur eller irriteret på hende fordi hun brød vores aftale (som hun havde lavet eller forslået…).
Og nu i januar fik min søster mens (tvilling eller jeg er 2 min ældre men…)
Og hun har meget større bryster🍒 end mig jeg har næsten så små bryster som en fem årig!
Og så i går spurgte hun mig om jeg havde fået udflåd og der blev jeg jo lidt nød til at sige ja for ikke at virke som et lille barn…
Men jeg har det ikke eller mens…
Og nogen i min klasse sagte også at de troede at alle havde udflåd da vi havde besøg af sundhedsplesken…
Og nu skal jeg snart ned og snakke med en læge fordi jeg er lidt bekymret for at jeg først for det når jeg er 18…
Jeg har også kun en hel masse klamt hår over det hele…
Kh Luna eller “det lille barn:(“

GirlTalks svar
Kære Luna❤️
Mange tak fordi du har haft lyst og mod til at skrive ind til vores brevkasse og for at dele dine tanker med mig. Mange andre piger derude sidder med de samme tanker som dig, og kan igennem dit brev også få besvaret nogle af deres spørgsmål, så det er bare mega sejt at du har haft lyst til at skrive ind til os.❤️
Først og fremmest vil jeg gerne sige der er intet galt med ikke at have fået sin menstruation endnu. Hvornår man kommer i puberteten er forskelligt fra alle, og det lyder til at du er kommet i puberteten da du fortæller at du har fået flere hår på kroppen. Dette er der intet klamt i, det er bare hår og det er helt naturligt. Jeg vil anbefale dig at læse mere omkring hvad der sker med kroppen i puberteten. ❤️
Du skriver at dig og din veninde havde en aftale, som hun brød, da du ikke fortæller om hvilken aftale hun brød bliver jeg dog lidt i tvivl hvordan jeg kan hjælpe med dette. Men hvis det har noget at gøre med at I skulle have menstruation på samme tid eller lignende, så er dette ikke noget man kan kontrollere.
I dit brev fortæller du at din tvillingesøster har fået sin menstruation og er begyndt at få former, så det lyder til at du snart vil opleve det samme, da genetik og DNA spiller en stor rolle for hvornår dette sker. Noget der kan være med til at bremse ens menstruation og det at udvikle former, kan være hvis du dyrker sport på en eliteplan, ikke spiser nok og er meget tynd. Kroppen har brug for næring for at kunne leve og udvikle sig. Jeg ved ikke om dette har relevans til dig.
Noget jeg også gerne vil adresse i dit brev er hvordan du omtaler dig selv som et barn og at du ligner et barn. Jeg er ikke sikker på hvor du har fået denne ide fra, men det er absolut ikke rigtigt. Du er 13 år, du er ikke 5, og du skal ikke sammenligne dig med et barn. Generelt vil det være en god ide at du sammenlignede dig mindre med andre, gør du også det i andre sammenhæng? Det at sammenligne ens krop med andres er svært, da du ikke kan kontrollere hvordan du ser ud, det er din genetik som styrer dette. Du er en blanding af dine forældre og det at sammenligne sig med andre, også din tvilling, hjælper dig ikke til at få det bedre.
Husk at du altid er værdifuld og god nok som du er. Og bare fordi det ikke er sket endnu betyder det ikke at det aldrig sker eller at det først er om 5 år.❤️
Jeg håber du kan bruge mit svar til at hjælpe dig på rette vej. Hvis det stadig fylder meget i dine tanker, og du har brug for at snakke mere om det eller har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Der sidder unge kvinder klar til at chatte med dig hver aften.❤️
Kæmpe kram fra Michelle ❤️