Mine venner lyver for mig og holder mig udenfor
Hej kære Girl talk, jeg har nogen venner lad os kalde dem for isa, Laura og Pippi
Okay så jeg føler det alle er rigtig søde og er mine bedste venner, men det lyver rigtig tit for mig, men nogen gange føler jeg mig bare udenfor fordi fks. I dag sagde hende der Laura at jeg godt måtte høre hvad de snakkede om, hvis jeg bare ikke blev ked. Og det det gjorde jeg så. det de sagde var at de selvfølgelig isa og Laura skulle have en sove lege og tale og det vidste godt jeg ikke kunne have en i dag men selvfølgelig gør de det, (Pippi var syg eller have de fri den dag) nå, men jeg har også engelsk lære lad os kalde hende Nellie som mine forældre har snakker med, og vores skole inspektør (kunne ikke huske hvad det ellers hed) og hun opføre sig bare ikke ordentligt, :( nogen gange føler jeg bare ikke jeg passer ind på skolen, min mor har også kigget på andre skoler (går ikke på privat skole) men min mor er også ved at blive træt af det, så hun har kigget på privat skoler, hvis nu det er, at det bliver ved, og hende der Nellie hun rev også fat i vores ven, hårdt. Ved bare ikke hvad jeg skal gøre Kh, pige, håber i svare

GirlTalks svar
Kære LR,
For det første - puha, jeg får helt ondt i maven af at læse det, du skriver. Det lyder virkelig ubehageligt og svært, og jeg forstår godt, at du bliver ked af det. Ingen fortjener at blive behandlet på den måde - især ikke af sine venner eller voksne, som burde passe på én. Men hvor er du modig, at du rækker ud, når tingene er svære. Det er virkelig sejt! ❤️
Det lyder som om, du oplever to store ting lige nu:
1. Du føler dig udenfor og ked af det, fordi dine venner (Isa, Laura og Pippi) lyver for dig og laver aftaler uden dig
2. Du har det ikke godt med din lærer, Nellie, som ikke opfører sig ordentligt - og det gør det svært at være tryg i skolen.
Det er rigtig mange, svære ting at håndtere på én gang, og jeg tror, at de fleste ville have det svært, hvis de stod i din situation. Jeg vil forsøge at svare på tingene én ad gangen.
Om dine venner - Isa, Laura og Pippi
Det er aldrig okay at lyve for nogen, man holder af. Nogle gange kan man komme til at sige en lille hvid løgn - for eksempel for at holde en overraskelse hemmelig eller skjule en pinlig prut - men det er noget helt andet. Forskellen er, at den slags hvide løgne bruges til at gøre andre glade.
Det, du oplever, er det modsatte - dine veninder gør noget, der er sårende og prøver så styre, hvordan du føler. Det er ikke fair.
Laura sagde, at du ikke måtte blive ked af, at de lavede en aftale uden dig, men det er ikke sådan følelser virker. Man kan ikke bestemme, om noget gør én ked af det - og det er helt naturligt at blive såret, når man finder ud af, at andre lyver eller udelukker én fra ting.
Derfor synes jeg, det er helt okay at spørge dig selv: Er det gode venner, når de lyver for mig og får mig til at føle mig udenfor? En god tommelfingerregel er også at spørge sig selv: “Føler jeg, at mine venner gør mig mest glad - eller mest ked af det?” Gode venner giver ikke blandede følelser. De skal ikke give ondt i maven eller få dig til at tvivle.
Du kan også overveje at tage en snak med dem og sige noget i stil med:
“Jeg bliver ked af det, når I laver planer uden mig og ikke fortæller sandheden. Jeg vil gerne være med og føle mig som en del af gruppen. Kan vi finde en bedre måde at være sammen på - allesammen?”
Hvis de bliver ved med at lyve eller holde dig udenfor, synes jeg, du skal overveje, om der findes andre søde venner, der får dig til at føle dig glad og velkommen.
Du fortjener at være glad, og du fortjener venner, der gerne vil have dig med.
Nu til det med din lærer, Nellie:
Det er rigtig alvorligt, når en voksen - som skal passe på dig - ikke opfører sig ordentligt. Lærere har ansvar for, at du og dine klassekammerater har det godt i skolen. Hvis hun er med til, at du ikke trives, så gør hun ikke sit arbejde.
At se en lærer tage i elever på en voldsom måde kan være grænseoverskridende at opleve og se på.
En voksen må ikke bruge fysisk magt på en måde, der går ud over det, man må som ansvarlig voksen. Hvis der er tale om et hårdt greb, og der ikke har været en god grund til det (som fx for at beskytte elevens sikkerhed), så kan det faktisk være ulovligt - og noget, skolen skal tage meget alvorligt.
Jeg synes, det er rigtig stærkt, at du har talt med både dine forældre og skoleinspektøren om det. Det er voksnes ansvar at tage sig af det, og du gør det helt rigtige ved at sige det højt. Bliv endelig ved med det! Det lyder som om du allerede taler meget åbent med dine forældre om, hvordan du har det. Det er vigtigt, og DU er vigtig!
Hvis tingene ikke bliver bedre, så kan det være en god idé at overveje, om det ville være bedre at skifte skole.
Jeg skiftede selv skole i 8. klasse, fordi jeg ikke trivedes med mine klassekammerater - og det gjorde en kæmpe forskel for mig og var bla. der jeg mødte min bedste veninde. Nogle gange kan en ny start et nyt sted give mere ro i maven og gøre det nemmere at være sig selv.
Det vigtigste er, at du er glad og trives, både i skolen og med dine venner - for det fortjener du virkelig.
Du er ikke alene, og du gør det rigtige ved at række ud ❤️
Vi tror på dig.
Kæmpe kram fra
GirlTalk