Liva, 16 år
21. februar 2025
Min menstruation er 70 dage forsinket, hvad er der galt?
Hey
Jeg er ret bange for jeg måske har fået en kønssygdom eller lign.
Grunden til det, er at min menstruation er 70 dage forsinket, og jeg vil faktisk bare gerne have den tilbage, men jeg er bange for den måske lige pludselig kommer.
Jeg ved at jeg ikke er gravid, for jeg har aldrig haft sex, men hvad er der så galt?

GirlTalks svar
Kære Liva
Tak for dit brev ❤️ Hvor er det godt at du er opmærksom på, hvad der sker med din krop. Det kan også være virkelig svært at finde ud af, hvad der sker med kroppen, når der sker ting, som vi ikke er vant til. Jeg er sikker på, at der er mange andre piger, har stået i den her situation før.
Du skriver, at du er usikker på om du har en kønssygdom, da din menstruation er udeblevet i 70 dage. Jeg vil allerførst fortælle dig, at chancen for at det er en kønssygdom er ikke særlig stor. Kønssygdomme overføres nemlig ved sex - så siden du skriver, at du ikke har haft sex, så tænker jeg ikke, at det nødvendigvis er grunden.
De første år kan ens menstruation være meget uregelmæssig. Det betyder også, at det ikke unormalt at den er forsinket over længere tid - også 70 dage som du skriver. Det er først når man bliver lidt ældre, at det bliver mere regelmæssig. Men jeg forstår virkelig godt, at det kan være både forvirrende, utrygt og frusterende, at den ikke er regelmæssig. Det kender jeg selv - især at man kan blive utryg. ❤️
Det kan godt fylde meget, når kroppen opfører sig anderledes, og det er ikke altid helt nemt med menstruation. Jeg kommer til at tænke på, om der er en mor, søster eller veninde, som du kan tale med, når du bliver usikker på ting som kroppen, menstruation eller andet? Det er ikke sikkert, at feks din mor ved, hvad der er kan være årsagen. Men det kan lette hjertet at dele sine bekymringer men en man stoler på, og så kan i sammen finde ud af et svar.
Hvis du er mere nysgerrig på menstruation, kan du læse mere på det her, på girltalks hjemmeside. Det er en artikel, der fortæller om menstruation og udflåd. ❤️
Har du flere spørgsmål om feks menstruation eller brug for at snakke, kan du skrive til vores chatrådgivning. ❤️
Kæmpe krammer❤️
Lærke