Liva, 15 år
17. september 2025
I sommers døde min morfar, siden da har jeg følt en følelse af tomhed hver dag
Hej girltalk.
Her i sommers døde min morfar. Jeg har altid været meget tæt med min morfar og elsket at være hos ham. Jeg føler jeg var den i min familie der snakkede mest med ham. Efter hans død har jeg følt en følelse af tomhed hver dag. Jeg har ikke rigtig nogen at snakke med fordi næsten alle oplever at miste deres bedsteforældre, så det virker ikke så vigtigt for dem. Efter hans begravelse stoppede folk med at spørge ind til det. Alle er kommet videre undtagen mig. Jeg savner ham tit. Meget tit. Det er nu ved at blive efterår. Jeg forbinder efterår med ham fordi vi altid var i hans sommerhus om efteråret. Men du skal det sommerhus sælges. Jeg føler bare alle glemmer ham, mens jeg stadig sidder her med en følelse af tomhed ved hver familie-arrangement.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv

GirlTalks svar
Hej med dig <3
Det gør mig ondt at høre, at du har mistet en særlig person i dit liv. Det lyder vildt ubehageligt at du føler at dem omkring dig er kommet videre, mens du stadig savner ham hver dag. Det er helt naturligt, at det gør ondt, og at man kan føle sig tom indeni, når en man holder af, ikke er her mere. Det kan tage tid at finde sig til rette i livet igen, og det er okay, at sorgen fylder, også længe efter. Nogle gange kan det hjælpe at tale med nogen om savnet. Hvad med at snakke med din familie som også kendte ham? De må også savne ham og kan måske bedre sætte sig ind i din sorg og savn.
Du kan altid holde hans minde i live ved at blive ved med at tale om ham til din familie og veninder - du kan også printe et par af dine yndlingsbilleder ud af ham og hænge i jeres hus, så han altid er synlig <3 Måske han også har et gravsted du kan besøge sammen med din familie og veninder?
Jeg håber at nogle af disse ideer, kan hjælpe en lille smule på din sorg og til at holde mindet om ham i live <3 Og selvom tomheden kan føles stor lige nu, så tror jeg at den med tiden vil blive lettere at bære.
Knus