Liv, 17 år
3. november 2025
Jeg er bange for at jeg er ved at få en spiseforstyrrelse
Jeg tror jeg er ved at få en spiseforstyrrelse.
Jeg har bare brug for at sige det ud.
Faktisk ved jeg det.
Men jeg er hele tiden bange for at jeg bare bilder mig selv det ind og jeg faktisk spiser normalt lige nu og bare er en tyk pige som tror hendes gode spisevaner er “for ekstreme” fordi hun savner mad og har lyst til at være “syg”.
Jeg begyndte at få forstyrrede spise vaner i sommers, jeg tror det dengang føltes så rart at jeg kontrollerede det, og det med at gå en hel dag uden mad i maven var som om jeg havde opnået noget.
Nu har jeg tabt mig 5 kilo og det synes jeg jo er mega fedt.
Jeg er overhovedet ikke undervægtig så det føles skørt at sige jeg har en spise forstyrrelse, jeg har heller ikke lyst til at stoppe.
Jeg ved det ikke er helt godt fordi jeg nu også er begyndt at kaste op efter spisning nogle gange, når jeg er alene hjemme.
Jeg er begyndt at spise mere igen uden at have dårlig samvittighed, men det har jeg ikke lyst til.
Jeg bliver nødt til at gøre noget for at tabe mig, og er det virkelig også så slemt når jeg jo er normalvægtig.

GirlTalks svar
Hej søde Liv <3
Du skal have et kæmpe stort tak, fordi du deler sådan en stor ting med os og har lyst til at sætte nogle ord på dine tanker, så vi forhåbentlig sammen kan hjælpe dig! For det lyder virkelig ikke rart, det du går og kæmper med.
I dit brev starter du med at skrive, at du tror du har en spiseforstyrrelse, men at det også er noget du kan være bange for, at du bilder dig selv ind. Først og fremmest, så kan vi ikke med sikkerhed sige, at du har en spiseforstyrrelse, heldigvis, hvis ikke du har fået det konstateret hos en fagperson. Men derimod sagt, lyder det umiddelbart som om, du har et skidt forhold til mad og spisning - og det kan vi forhåbentlig hjælpes om sammen. Hvis du mener, at det er et problem, som går dig meget mere på og ikke ændrer sig, efter du eventuelt har læst dette brev, så er min klare anbefaling, at du måske kontakter din læge, snakker med din mor, søster eller en anden person, du er rigtig tryg ved, så I sammen kan finde ud af, hvad du skal gøre fremadrettet!
Du skriver også, at du en dag gik hele dagen uden at spise mad og følte det som en sejr - det skal slet ikke være sådan. Jeg kan sagtens se pointen i, at du måske gerne vil tabe dig en lille smule, sådan tænker jeg vi alle har prøvet at have det - det sker der heller intet ved, men du må love mig, at du ikke sulter dig selv på den måde igen. Det kan ens krop slet ikke finde ud af, og det er heller ikke godt eller sundt for din krop. Den har brug for, at du giver den noget energi, så den kan gøre alle de gode, skønne ting for dig, som den skal, for at holde dig sund og rask! <3
Ud fra at du skriver, at du er begyndt at kaste op nogle gange, når du siser, synes jeg klart, at du skal fortælle nogle tæt på dig om dette, og hvis ikke har har lyst til det, så kontakt din læge - lægen kan ihvertfald hjælpe dig med, hvordan du kommer ud af dette!
Jeg er simpelthen SÅ glad for at høre, at du er begyndt at spise mere igen uden dårlig samvittighed - det er et KÆMPE skridt på vejen i den gode retning! Du skal nemlig på ingen måde have det skidt over at spise normalt! Din krop har brug for mad, og den takker dig, for at du giver den, hvad den har brug for <3
Når du skriver, at du er normalvægtig, så synes jeg bestemt heller ikke, at du behøves tabe dig! Jeg er helt sikker på, at du er smuk og perfekt i dig selv, og vigtigst af alt, er du lige som du skal være <3
De bedst hilsner fra Emma P. <33