Lisa, 13 år
14. april 2025
Det her bliver nok et lidt mærkeligt brev, men altså jeg har meget der sker lige nu
Hey girl talk.
Det her bliver nok et lidt mærkeligt brev men altså jeg har meget der sker lige nu.
For det første har jeg det meget tit som om jeg ikke rigtig kan eller har motivation til at lave noget. Jeg føler mig rigtig træt de fleste dage.
Jeg har også et arbejde som jeg ikke har været og gøre noget nærmest hele februar.
Jeg har også en “veninde” som er fucking idiot over for mig og flipper fuldstændig ud på mig over de mindste ting og som jeg ikke rigtig vil være venner med længere men hun vil ikke lade mig være. Ved godt at det er forkert men nogle gange håber jeg at hun er syg så jeg kan få en dag for mig selv.
Jeg har virkelig prøvet at tage afstand til hende men hun vil ikke lade mig og hun kopierer altid mine lektier og opgaver og så hvis jeg ikke giver hende det så siger hun at jeg er en fucking idiot og ikke burde findes og bare burde skyde mig selv og flipper fuldstændig ud.
Jeg har også en kæreste som er dreng men som jeg er begyndt ikke at have følelser for længere. Men jeg vil ikke rigtig sige det eller slå op med ham.
Samtidig er jeg begyndt at få følelser for en pige som er virkelig sød og er lesbisk og vores venskab er meget intimt og bedre en med hende den anden. Men hende den anden vil ikke lade mig være sammen med mit crush fordi hun siger at vi ikke burde være sammen og det bare er forkert.
Jeg er bare ved at være rigtig træt af det hele.

GirlTalks svar
Kære dig❤️
Mange tak fordi du har haft lyst og mod til at skrive ind til vores brevkasse og for at dele dine tanker med mig. Hvor er du bare mega sej! Her hos GirlTalk kan vi snakke om alt. Det er ikke altid sikkert, at vi kan komme med en endelig løsning, men jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med dit brev.❤️
Først og fremmest vil jeg ønske jeg kunne give dig et kram. Det fortjener du virkelig. Det lyder til at du er fanget i rigtig mange af de ting som sker, når man er teenager og både du og dem omkring dig oplever hvordan hormoner kan påvirke en selv. Du kommer ind på forskellige ting, så jeg vil prøve at adressere dem alle så godt jeg kan.
Til at starte med fortæller du at du er træt for tiden og mangler en motivation til meget. Det er jeg ked af at du oplever, dette skyldes dog nok at du har så mange ting i dit liv som kører i dine tanker, og du derfor oplever en manglende motivation og øget træthed. Når der sker mange ting omkring os, og hjernen tænker på det, så mister vi energien til at lave nogle andre ting. Prøv at start med at fokusere på en ting udover skole, som du gerne vil lave, og gå fra der. Og husk også at give dig plads til at slappe af og nyde livet.❤️
Det lyder træls, det med arbejdet, men prøv at snak med sin chef, jeg er sikker på at I nok skal kunne finde ud af noget som fungere for jer begge.
Ang. din veninde, så lyder det virkelig ubehageligt, den måde hun er overfor dig, og hvis hun over noget tid har ændret sig og er blevet sådan som du beskriver, kan det være at der foregår noget i hjemmet eller med hendes mentale helbred, siden hun har ændret sig. Siden du fortæller at hun flipper ud, når du prøver at sige fra, så tror jeg det ville være en god ide at snakke med en lære eller en anden voksen, som kender jer begge, så I sammen kan snakke ud omkring det, men at der også er en voksen tilstede for at hjælpe jer med at komme til bund i problemet, på en ordentlig måde.❤️
Hvis du kan mærke at du ikke har følelser på samme måde som du engang havde for din kæreste, så er det eneste rigtige at fortælle ham at det ikke skal være jer to længere. Jeg synes ikke at du skal gå fra et forhold direkte til et andet, så mit råd ville ikke være at du skal slå op for at finde sammen med hende du synes er sød, men giv det tid. Mærk efter og når du er helt over din nuværende kæreste, kan du snakke med hende du synes er sød om jeres forhold. Der er absolut intet galt med at være til det samme køn eller flere køn, dette er helt okay, og du skal ikke føle at der er noget forkert i dette. Du behøver ikke at have en titel på din seksualitet allerede, men hvis du gerne vil læse mere om de forskellige, kan du kigge her. Husk at du altid er værdifuld og god nok som du er.❤️
Jeg håber du kan bruge mit svar til at hjælpe dig på rette vej. Hvis det stadig fylder meget i dine tanker, og du har brug for at snakke mere om det eller har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Der sidder unge kvinder klar til at chatte med dig hver aften.❤️
Kæmpe kram fra Michelle ❤️