Jeg har prøvet at barbere mig, men jeg synes det er svært, og jeg ved ikke om, jeg gør det rigtigt
Hej, jeg er en pige på 14 og er begyndt at få hår, der nede… jeg har prøvet at barbere mig, men jeg synes det er svært og jeg ved ikke om jeg gør det rigtigt. Jeg vil gerne vide om der er et tip eller sådan noget jeg kan bruge næste gang jeg er i bad. For jeg kan godt barbere alt det jeg kan se, men jeg ved der er mere der hvor jeg ikke kan se, men kan man overhovedet barbere sig der hvor man ikke kan se?

GirlTalks svar
Kære Lena <3
Tusinde tak for dit meget fine og sårbare brev! Det kræver virkelig meget mod at åbne op, som du har gjort! Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Først vil jeg starte med at fortælle dig, at du bestemt ikke er alene om, at synes at det er svært at intimbarbere sig. Det er noget man lige skal vende sig til - men jeg lover dig, at det nok skal blive nemmere med tiden! <3
Du skriver, at du godt kan barbere alt det hår du kan se, men at du ved, at der er mere, der hvor du ikke kan se. Det kan være rigtig svært, at få barberet alt hår væk ved intimbarbering, da der er nogle steder, der kan være svære at komme til. Her er mit råd til dig, at må prøve at stille dig eller sætte dig på forskellige måder, og på den måde finde ud af hvad der fungerer bedst for dig. Du kan eventuelt sætte dig på hug eller forsøge dig med et spejl <3 Du kan sagtens barbere dig steder, hvor du ikke kan se, men her skal du være ekstra forsigtig, så du ikke kommer til at skære dig <3
Her kommer der en guide til intimbarbering som måske kan hjælpe dig <3
Guide til intimbarbering:
1) Tag dig god tid: Det er en rigtig god idé, at tage sig god tid, når man skal intimbarbere. På den måde mindsker du risikoen for at skære dig på din skraber.
2) Fugt huden inden barbering: Det er vigtigt, at du fugter din hud med varmt vand inden barberingen går igang. Det varme vand vil åbne dine porer, og gøre dine hår bløde og mere medgørlige, så det bliver nemmere at barbere.
3) Tag det værste med en saks: Hvis dine hår er lange, kan det være en god idé at klippe det værste af med en saks. Det vil gøre din intimbarbering nemmere for dig, da du bliver fri for at skrabe det samme sted flere gange og lave unødvendige irritationer.
4) Brug den rette hudpleje: Jeg vil anbefale dig, at bruge en barberskum eller en barbergel. Dette gør dine hår blødere og mere medgørlige. Brug med fordel en barberskum eller en barbergel til sensitiv hud, da din hud i intimområdet er ekstra sensitiv.
5) Hold dit barberblad rent: Det er rigtig vigtigt, at dit barberblad er skarpt og rent. Hvis barberbladet er beskift eller sløvt, kan det fremme irritationer, bakterier og røde knopper. Det er også vigtigt, at du ikke bruger det samme barberblad til intimområdet, som du f.eks. bruger til under armene. Det anbefales også, at du skylder dit barberblad grundigt efter brug for at undgå ophobning af bakterier.
6) Stræk huden ud: Hvis du holder eller skrækker huden ud, kan du undgå at skære dig eller få rifter. Især i intimområder hvor huden har flere folder.
7) Skyld huden efter barbering: Husk at skyld din hud efter barbering, så du får fjernet de overskydende rester af barberskum eller barbergel. Det kan også være en rigtig god idé at skylde efter med koldt vand for at lukke porerne igen. På den måde mindsker du risikoen for, at der trænger bakterier og snavs ned i dem.
8) Brug en afsluttende intimbalm: Det er hårdt for huden at blive barberet - og især intimområdet! Derfor er det vigtigt, at du giver huden pleje efter barbering f.eks. med en intimbalm.
Held og lykke med din intimbarbering! <3
Og husk at du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3