Lea, 15 år
24. marts 2025
jeg har lige fået en kæreste - jeg bor to timer væk, så vi har et langdistanceforhold
jeg har for nylig lige fået en kæreste min kæreste er indisk og jeg er dansk, jeg er et år ældre, jeg bor to timer væk, så vi har et langdistanceforhold, og det handler ikke om tillid eller tid, jeg stoler fuldt ud på ham, og jeg anerkender, at han kan have travlt nogle gange, men det er, at vi ikke har fortalt vores forældre, jeg elsker ham, og siden jeg vil ikke fortælle dem, endnu, fordi jeg vil vente, hvad skal jeg gøre, kan i giv mig nogle tips til, hvordan jeg holder gnisten, og hvordan sikrer jeg mig, når vi mødes, jeg er ikke bange

GirlTalks svar
Kære Lea
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op omkring dit forhold. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt, og ved at du vælger at dele ud om din situationen og dine tanker, kan det give andre piger mod på at gøre det samme. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig det svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Jeg er virkelig glad på dine vegne, at du har fundet en kæreste, som du er så glad for og elsker. Jeg kan godt forstå, at det kan føles lidt overvældende at skulle fortælle ens forældre om det, og måske er det noget, man gerne vil holde for sig selv i starten – og det er helt okay. Men hvis du føler, du vil dele det med dem, synes jeg, du skal åbne op på din egen måde, når du er klar til det. Det handler om, at du gør det, der føles rigtigt for dig selv.
Jeg forstår godt, hvordan du har det, da jeg selv er i et langdistanceforhold, og jeg kender til de følelser, du beskriver. Det kan være svært at holde gnisten i live og samtidig finde ro i situationen. Hvad der har hjulpet mig, er at tænke på det som “kilometerkærlighed” – bare et par kilometer imellem os i stedet for at fokusere på afstand. Det har virkelig hjulpet mig til at føle mig mere afslappet og kunne hvile i det.
En anden ting, jeg vil sige, er, at det er helt okay at være nervøs, når man skal ses igen. Jeg lægger mærke til, at du bruger ordet "bange", og jeg vil gerne prøve at forstå, hvad der egentlig gør, at du føler dig bange. Er det frygten for at miste noget, tanken om at I måske ikke føler det samme længere, eller er det noget helt andet? Der er ikke nogen følelser, der er forkerte, og det er helt naturligt at føle og få forskellige tanker. Men en ting jeg kan sige er, at hvis du virkelig savner den, du elsker, så er det måske netop fordi, det er den rigtige for dig.
Jeg håber, mit svar kunne give dig lidt at tænke over og måder at navigere i dit forhold. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3