L, 15 år
24. marts 2025
Jeg får min mens hver 2-3 måned, og når jeg får den besvimer jeg, kaster op og kan næsten ikke gå pga smerten.
Jeg får min mens hver 2-3 måned, og når jeg får den besvimer jeg, kaster op og kan næsten ikke gå pga smerten. Jeg spurgte min mor om jeg ikke skulle til lægen for at finde ud af hvad jeg kan gøre, fordi der er ingen smertestillende piller som virker. Hun sagde at alle piger havde det sådan når de havde mens, men jeg synes bare det er svært at tro på at alle kaster op og er i så meget smerte. Mine veninder har det ikke sådan? Jeg kender ikke en eneste der har det så slemt som jeg også har på min mens? Hun tager mig ikke seriøst.

GirlTalks svar
Kære L
Tak fordi du har valgt at række ud og dele din egen oplevelse med din menstruation her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne omkring din situation. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt, og ved at du vælger at dele ud om din situationen og dine tanker, kan det give andre piger mod på at gøre det samme. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig det svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Det lyder som om, du oplever nogle ret voldsomme symptomer med at besvime og kaste op hver gang, du har menstruation, så vil jeg anbefale at du bliver tilset af en læge. Jeg forstår godt, at det kan være svært, når ens mor ikke helt møder en i det, man står overfor, og jeg håber virkelig, at det kan ændre sig. Jeg vil foreslå, at du igen prøver at tage din mor i hånden og åbent fortælle hende, hvordan du har det, helt roligt. Forklar præcis, hvad der sker med dig, og hvordan det påvirker dig, og at du har brug for at hun møder dig og tager dig alvorligt. Og hvis du ønsker at komme til læge også sige det.
Det er meget forskelligt, hvilke symptomer man kan have under menstruationen, og nogle piger er måske mere påvirket end andre. Jeg kan ikke give dig en specifik grund til, hvorfor det er sådan, men det er vigtigt, at du får den opmærksomhed og hjælp, du har brug for.
Jeg håber, mit svar kunne give dig en måde, at gribe din situation an på. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3