Kira, 17 år
29. oktober 2025
Har jeg bare været uheldig eller er sprøjteorgasmer overvurderet?
Okay, jeg går på gym og ja, der snakkes en del om sex. Fx snakker pigerne en del om sprøjteorgasme og jeg har da også læst om det. Jeg synes man har fået det indtryk at det skulle være noget helt vildt. Nu har jeg så selv oplevet det, men synes måske ikke det var så fantastisk som folk siger. Jeg fik finger af en sød fyr og kunne lissom godt mærke at han ramte et eller andet sted i skeden hvor jeg måske ikke er blevet stimuleret før. Jeg fik en vildt underlig fornemmelse, nærmes som om jeg skulle tisse og komme på samme tid og så flød det bare ud. Altså ikke sprøjte som i pornofilm men bare flød ud. Først blev vi lidt forskrækket men så kunne vi godt grine af det selv om der var et lagen der skulle til vask. Men fonemmelsen var altså ikke noget særligt, mest bare vådt! Altså jeg kan måske godt være stolt over at have fået en men det var enlig ikke nogen særlig god orgasme. Har jeg bare været uheldig eller er sprøjteorgasmer bare vildt overvurderet?

GirlTalks svar
Kære Kira <3
Tusinde tak for dit brev! Jeg er helt sikker på, at der sidder mange andre med samme tanker som dig <3 Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Hvor er det sejt, at du er så ærlig! Det lyder som om, du har haft en oplevelse, der både var lidt forvirrende, sjov og måske en smule skuffende – og det er helt normalt! <3
Der bliver snakket meget om sex, især i gymnasietiden – og særligt om f.eks. sprøjteorgasmer, fordi det kan lyde lidt vildt og spændende. Men virkeligheden er ofte noget helt andet end det, man hører om!
Mange tror, at sprøjteorgasmer altid føles vildt og fantastisk, fordi det ofte bliver fremstillet sådan i medier og porno. Men i virkeligheden er det meget forskelligt fra person til person, hvordan det føles – og for nogle føles det faktisk slet ikke rart.
Det, du beskriver, er helt normalt. En sprøjteorgasme er mest en kropslig reaktion, hvor der bliver presset væske ud fra urinrøret, men det betyder ikke nødvendigvis, at orgasmen føles mere intens eller bedre. Nogle oplever det som en rar og lettende følelse, mens andre – ligesom dig – bare synes, det er underligt, vådt eller lidt for voldsomt.
Det er der intet galt i. Det betyder ikke, at du gør noget forkert, eller at din krop ikke virker. Det betyder bare, at din krop reagerer på sin egen måde, og det er helt okay. Det vigtigste er, at du har det rart og trygt, når du er sammen med nogen – ikke hvilken type orgasme du får! <3
Du er altid mere end velkommen til at skrive ind igen eller tage fat i GirlTalks chatrådgivning, hvis du har brug for at snakke mere om det – eller noget helt andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3