Katrine, 17 år
29. juli 2025
Jeg er så dårlig til at starte en samtale, så jeg har brug for hjælp
Hej Girltalk
Jeg har valgt at skrive det her brev, fordi jeg er meget forvirret omkring mine følelser, og hvad jeg skal gøre ved det. Jeg skriver med en dreng her for tiden, jeg hygger mig egentlig bare med det, men jeg har altid haft et lille håb om det kunne blive romantisk. Jeg har skrevet lidt on/off med ham i en måned, hvor jeg egentlig ikke har følt særlig meget for ham. Jeg føler vi kommer godt ud af det med hinanden, men det bliver bare hurtigt small talk, og jeg vil gerne lidt mere ind på ham. Men jeg er så dårlig til at starte en samtale, så jeg har brug for hjælp <3
Kys

GirlTalks svar
Kære Katrine <3
Tak fordi du skriver og deler forvirringen omkring dine følelser med mig. Jeg er helt sikker på, at der sidder massere af andre piger derude, som kan nikke genkendende til dit brev! Hos GirlTalk kan vi snakke om alt, hvad der rører sig, og jeg vil gøre mit bedste for at give dig et par tips til at komme videre herfra.
Det lyder som om, du er i en spændende, men lidt forvirrende fase med den her dreng. I har skrevet on/off i en måned, og selvom du hygger dig, bliver det lidt til overfladisk small talk, når du egentlig drømmer om noget mere romantisk. Been there - det kan være så svært at finde ud af, hvad man føler, når chatten ikke rigtig går i dybden! Når du siger, du er dårlig til at starte en samtale, så tænker jeg, du nok er bedre, end du tror - du skriver jo allerede med ham, og det er en start!
Hvis du vil rykke det lidt tættere på ham, så prøv at smide nogle spørgsmål, der åbner op for mere end bare “hej, hvad så?”. Noget i stil med: “Hvad er det vildeste, du nogensinde har prøvet?” eller “Hvis du kunne tage et sted hen lige nu, hvor skulle det så være?” Det får ham til at dele noget personligt, og så kan du smide noget tilbage om dig selv – pludselig er I i en rigtig snak! Eller send ham en sjov video eller en sang, du er vild med, og se hvordan han reagerer. Det kan kickstarte noget uden at føles for seriøst.
Når du skriver, at du håber på noget romantisk, men ikke mærker så meget endnu, så er det måske værd at tjekke ind med dig selv. Hvad er det, du egentlig vil? Bare lidt sjov og flirt, eller noget mere dybt? Prøv at reflekter lidt over: hvad gør dig glad ved at snakke med ham, og hvad mangler du? Det kan hjælpe dig med at finde ud af, om han er værd at bruge mere tid på. Og hvis chatten bliver ved med at være lidt meh, er det også okay at sige til dig selv: “Måske er han ikke lige den, jeg skal dykke dybere med.” Du fortjener nogen, der får dig til at føle dig spændt og set, en, der får dit hjerte til at banke lidt ekstra, uden at du skal trække det hele selv!
Som 17-årig er du midt i at finde ud af, hvad der betyder noget for dig, og det er helt okay at være forvirret. Det er en del af gamet! Du er allerede på vej ved at mærke efter og skrive her. Hvis du vil have flere tips og tricks er du velkommen til at skrive igen eller starte en samtale med GirlTalks rådgivningsteam - de er ret skarpe til at hjælpe med at sortere i følelser.
Kæmpe kys tilbage, Vivi <3