Kathrine, 13 år
29. september 2025
Hvordan skal jeg gøre for ikke at bløde igennem i skolen?
jeg er begyndt at få mestruation. hvordan skal jeg gøre for ikke at bløde igennem i skolen

GirlTalks svar
Kære Kathrine <3
Tusinde tak for at du skriver ind til os! Jeg er helt sikker på, at der sidder mange andre med samme tanker som dig <3 Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Et godt råd kan være at have en lille "nød-pakke" med i tasken – fx med trusseindlæg, bind, tamponer og et ekstra par trusser. Så er du altid forberedt, hvis du skulle få brug for det <3 Mange skoler har også bind enten på toilettet eller hos en lærer – så tøv ikke med at spørge, hvis du mangler!
Du skriver ikke, om du bruger bind eller tamponer. Hvis du har lyst til at prøve tamponer, kan det være en mulighed – men det er helt op til dig og, hvad du føler dig tryg ved. Ikke alle synes, det er rart at bruge tamponer, og det er helt okay <3 Hvis du foretrækker at bruge bind, kan det være en god idé at bruge et natbind i skoletiden. De er lidt større end almindelige bind og kan derfor give ekstra tryghed mod at bløde igennem <3
Et andet lille tip er at tage mørke bukser på de dage, hvor du er mest nervøs – så vil det være mindre synligt, hvis der skulle ske et lille uheld.
Og husk: hvis du en dag bløder igennem, så er det ikke pinligt – det sker for langt de fleste, og det er bare kroppen, der fungerer, som den skal <3
Du er altid mere end velkommen til at skrive ind igen – eller tage fat i GirlTalks chatrådgivning, hvis du har brug for at snakke mere om det her, eller om noget helt andet <3
Kæmpe kram
Julie <3