Jeg er forelsket i 2 på samme tid. Hvad gør jeg?
forelsket men ikke tilbage:
jeg er forelsket i 2 drenge, den ene kalder vi K og den anden kalder vi L.
K er 14 år og L er 18 år. jeg kender K fra min paralleklasse og L fra mine forældres venner. jeg kan kun tænke på dem hvad skal jeg gøre
kh j

GirlTalks svar
Kære J,
Tusind tak for din besked.
Det lyder som om, du har rigtig mange følelser i spil lige nu. Du skal vide, at det er helt normalt at have det sådan - og det kan både være spændende og lidt forvirrende, især når det handler om to personer på én gang.
Du skriver, at du hele tiden tænker på dem - det giver rigtig god mening. Forelskelse kan fylde meget, og nogle gange hjælper det at sætte ord på, ligesom du gør nu.
Du nævner i din besked “forelsket men ikke tilbage”, så det lyder som om, at dine følelser måske ikke er gengældt - eller at du endnu ikke har fortalt dem om dem. Hvis det er tilfældet, kan det gøre ekstra ondt i hjertet og få én til at føle sig lidt alene med sine tanker.
Derfor kan det være rart at mærke efter, hvad du egentlig har lyst til - og om det overhovedet er noget, du vil handle på. Nogle gange kan man godt have et crush, uden at det behøver udvikle sig.
Det kan måske hjælpe dig at tænke lidt over, hvad det er, du godt kan lide ved både K og L. Du kan fx spørge dig selv:
- Hvordan føles det at have følelser for dem begge? Er det spændende, frustrerende, ubehageligt?
- Er der noget særligt ved den ene, der gør, at du føler dig ekstra draget?
- Kan det være, at L’s alder spiller ind og gør ham lidt ekstra spændende?
- Hvordan tror du, det ville være at være kæreste med den ene eller den anden – hvem tænker du, du ville have mest til fælles med?
- Har du lyst til at dele dine følelser - eller har du mest brug for at have dem for dig selv lige nu?
Du behøver ikke finde svaret med det samme - det vigtigste er, at du lærer dine egne følelser lidt bedre at kende.
Hvis du er helt sikker på, at de ikke gengælder dine følelser, kan du overveje, om det giver mening for dig at være venner i stedet? Hvis du synes, de er søde eller sjove, kan man nemlig sagtens nyde det i en venne-relation. Og hvem ved - måske udvikler det sig med tiden.
En anden mulighed kunne være at skrive et brev til hver af dem, hvor du sætter ord på, hvordan du har det. Brevene behøver du ikke sende - bare det at skrive dem kan hjælpe med at få lidt ro i hovedet. Du kan også vælge at rive dem i stykker bagefter og lade det blive mellem dig og papiret.
Hvis du ikke er sikker på, om de kan lide dig, kan du overveje, om du har lyst til at tale lidt mere med dem og se, hvordan det føles?
K lyder som en, du kender fra din hverdag - og måske har I lidt mere til fælles, fordi I går på samme skole og er tættere i alder. Det kan nogle gange gøre det lettere at finde noget at snakke om og lære hinanden at kende.
Når det kommer til L, som er 18, er det helt normalt at blive fascineret af nogen, der er ældre. Men her er det også vigtigt at nævne noget centralt:
Fordi du er 13 og han er 18, er der nogle tydelige grænser for, hvad han må og ikke må. Det handler ikke om, at dine følelser er forkerte - for det er de ikke. Man vælger ikke selv, hvem man får et crush på.
Men når der er så stor aldersforskel, er man ofte forskellige steder i livet. Og derfor findes der regler, som skal beskytte unge som dig - især hvis en relation begynder at udvikle sig. Det er bare godt at have med i tankerne, hvis du en dag får lyst til at dele dine følelser med ham.
Du fortjener tryghed, respekt og at blive mødt, hvor du er - og det gælder uanset, hvem du forelsker dig i.
Jeg håber, du kan finde lidt ro i situationen og husker at mærke efter i dig selv og gøre dét, der føles rigtigt for dig.
Du er altid velkommen til at skrive igen 🌸
Kærlig hilsen