Genert pige, 16 år
18. juni 2025
Mine veninder taler om sex hele tiden
Jeg har to rigtig gode veninder og vi går meget sammen. Vi klikker bare og har det supersjovt. Men der en ting der går mig på. Mine to veninder er seksuelt aktive og ...ja okay, nu siger jeg det bare ligeud...de får både i hoved og røv, bogstavelig talt! Det fortæller de jo gladeligt hinanden om, også når jeg er der. På en måde suger jeg det jo til mig for jeg vil jo gerne forberede mig til det måske engang bliver min tur. For jeg har nemlig aldrig prøvet noget. Når det kommer til drenge er jeg megagenert og ved aldrig hvad jeg skal sige så jeg har aldrig prøvet noget eller har haft nogen med hjem eller gået med nogen hjem. Jeg tror faktisk ingengang jeg er sygt grim men er bare ikke en der intresserer drengene. Mine veninder er meget mere fri i det og har ingen problemer med at få drengeoplevelser og på gym er det jo bare almindeligt at der er meget sex. Det går mig på at høre på mine veninders sexhistorier selv om jeg samtidig jo også er nysgerrig, men jeg bliver jo også ked af det for jeg har jo også behov men de bliver bare aldrig opfyldt. What to do?!

GirlTalks svar
Kære du,
Tusind tak for dit ærlige brev - og for at du deler dine tanker og følelser så åbent. Det er virkelig modigt og stærkt af dig! Jeg kan sagtens forstå, at du både er nysgerrig, frustreret og måske lidt ked af det. Det er helt naturligt at have alle de her følelser samtidig.
Du skriver, at du bliver ked af det, når dine veninder snakker om deres sexliv, samtidig med at du også suger det til dig og er nysgerrig. Det giver så god mening, og jeg tror faktisk, at mange på din alder kan genkende det.
Du er ikke alene
Du skriver, at dine veninder er mere åbne og frie omkring sex, mens du selv føler, at du ikke er så interessant for drengene - og at det gør dig ked af det. Jeg vil gerne sige til dig: du er ikke alene om at have det sådan! Der er mange, der går med en følelse af, at de ikke bliver set eller valgt, selvom de faktisk har både lyst og mod.
Det er helt normalt at have lyst til sex og være nysgerrig, uden at det nødvendigvis er blevet til noget endnu. Det betyder ikke, at du er bagud eller forkert - bare at din vej ser anderledes ud lige nu. Du er ikke mindre værd af den grund. Alle er forskellige og har hver sin rejse, når det gælder sex og nærhed ❤️
Der er ingen facitliste for, hvornår man “bør” have prøvet det; jeg havde fx. veninder i universitetet, der stadig var jomfru. Det vigtigste er, at det sker, når du selv føler dig klar - og ikke fordi du føler, du skal følge med de andre.
Når man føler sig genert
Du nævner også, at du er genert, når det kommer til drenge, og at du ikke rigtig ved, hvad du skal sige. Det kan være virkelig svært, for det føles tit som om, at alle andre har styr på det. Men generthed betyder ikke, at du ikke er interessant - det kan faktisk være meget tiltrækkende, at du er lidt mere stille og måske tænker over tingene.
At lære din egen krop at kende
Du skriver også, at du har behov, som ikke bliver opfyldt lige nu. Jeg synes, det er så vigtigt og fint, at du kan mærke det. Du behøver ikke vente på en dreng for at udforske din egen krop og finde ud af, hvad der føles godt for dig. Mange synes faktisk, at det er en vigtig del af, at blive tryg og kende sine egne lyster - og det kan give mere selvtillid, når du en dag er sammen med en anden.
Du fortjener at blive set
Jeg kan godt forstå, at det er hårdt at høre dine veninders historier, når du selv føler, at du står udenfor. Men husk, at det ikke betyder, at du ikke har noget at byde på - for det har du. Måske har du bare ikke mødt den rigtige dreng endnu, som kan se alt det fantastiske i dig.
Og husk: det er ikke et kapløb om, hvem der har haft mest sex eller flest oplevelser. Din lyst og nysgerrighed er helt rigtig og værdifuld, og du må gerne tage plads og stå ved, at du også har behov - uden at føle, at du skal sammenligne dig med andre.
Små skridt og gode råd (hvis du har lyst):
• Ros dig selv. Øv dig i at huske på, hvad du selv kan lide ved dig selv - det giver selvtillid, som også kan gøre det nemmere at åbne op.
• Vær nysgerrig. Spørg ind til noget, du er ægte interesseret i. Drengene kan mærke, når du er oprigtigt nysgerrig og ikke bare prøver at imponere
• Smil og øjenkontakt. Små tegn som at holde øjenkontakten lidt længere eller smile lidt mere kan gøre en stor forskel
• Søg støtte. Hvis du vil snakke mere om det, kan du altid chatte anonymt med GirlTalks rådgivning eller læse flere Pigetanker - det kan være rart at se, at du ikke er alene.
Til sidst…
Du er ikke forkert, og du er bestemt ikke alene. Jeg har en følelse af, at du - med din nysgerrighed og alle de fine tanker, du allerede har gjort dig - har så meget at byde på. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at der også er andre, som vil kunne se alt det smukke og spændende i dig, og at du nok skal få masser af sjove oplevelser og nærhed, når du møder den rette.
Kæmpe kram,
Danni @ GirlTalk