Efter 1 år sammen har jeg stadig svært med at tage min mobil frem og tage et billedet af os
Hej girltalk<3
Jeg har en skøn skøn kæreste og vi har været sammen i snart et år<3 det er vi begge rigtig glade for og er stadig forelsket i hinanden. Efter 1 år sammen har jeg stadig svært med at tag min mobil frem og tag et billedet af os, altså en selfie. Jeg er bange for det bliver akavet når jeg tager min mobil frem og holder den foran os, og bruger et par sekunder på at tag billedet, lad kameraet fokusere osv. Jeg fortryder altid jeg ikke fik taget billeder af os, når vi går hjem fra en smuk solnedgang, eller smukke omgivelser. Det kan gøre mig så irriteret, frustreret og skuffer mig selv når ikke tør at tag min mobil frem, tag et billedet og gemme mindet for altid. I dag da min kæreste og jeg var på tur, fortryder jeg så inderligt at jeg ikke fik taget en selfie af os, da vi sad og kiggede ud over havet. Der blev jeg virkelig irriteret over mig selv, og var også irriteret noget tid efter. Min kæreste kunne se at der var noget galt, og så sagde selvfølgelig hvad der var galt. Han har det også lidt på samme måde som mig, men han tør til gengæld at gøre det. Jeg ville ønske jeg var en person der turde at tag billeder uden at tænke over det, for jeg tænker alt for meget over det, og jeg vil rigtig gerne være god til at tag billeder især når jeg sammen med min kæreste. Håber i kan hjælpe mig?
Kh mig.

GirlTalks svar
Kære dig
Mange tak for dit brev og for at skrive ind. Det kræver mod at sætte ord på noget, der føles sårbart. Tak fordi du deler noget så fint og ærligt.
Det er tydeligt, at du holder rigtig meget af din kæreste, og at I har noget helt særligt sammen. Og lige netop derfor giver det så god mening, at du gerne vil gemme minderne. Men det lyder også mega svært så ofte at skulle ærgre sig og fortryde, at du ikke får taget billeder af jer sammen.
Jeg kan mega godt forstå dig. Det er super normalt at synes, det er lidt akavet at tage selfies, især når det skal gøres foran en anden, og det er også en følelse jeg tit selv oplever, når jeg skal tage billeder med min egen kæreste. Pludselig skal man "performere" lidt, holde mobilen i en bestemt vinkel, smile naturligt og se glad ud – og så midt i noget, der egentlig føltes helt ægte og afslappet. Det er ikke underligt, at det kan føles lidt mærkeligt eller kunstigt.
Måske kunne det hjælpe dig at tage det lidt i små bidder. Jeg har lavet en lille liste med idéer, der måske kunne give lidt øvelse og på sigt forhåbentligt gøre det lidt nemmere at tage selfies med din kæreste:
- Øv dig på at tage selfies alene uden din kæreste. Så er der måske ikke lige så meget pres, og det kan være du vænner dig lidt mere til at have kameraet oppe foran dig.
- Lav små fotoritualer med din kæreste. F.eks. kunne I aftale at tage ét billede hver søndag – bare som en vane, uden pres. Så bliver det måske også lidt mere normalt for jer at tage billeder sammen.
- Sæt kameraet et sted og brug 'timer-funktionen'. Så slipper du for det der 'selfie-øjeblik', hvor du skal holde kameraet op foran jer, og så kan du i stedet bare fokusere på at nyde øjeblikket og lade mobilen om at fange mindet.
- Tag billeder, der ikke er selfies. F.eks. når I sidder og kigger ud over havet, kunne du tage et billede af havet eller af din kæreste med havet i baggrunden, hvor du ikke selv er med (hvis det selvfølgeligt er ok med ham). Det kan være du vænner dig mere til at have mobilen fremme og fange de smukke øjeblikke, uden det nødvendigvis behøver at være et selfie.
Dertil vil jeg også råde dig til at blive ved med at snakke med din kæreste om det. Han lyder meget forstående, og jeg tror, at jo mere du siger højt, når du synes det er svært, jo nemmere og mere normalt bliver det for dig at gøre.
Jeg håber, at mit brev har været en hjælp, og at det bliver lidt nemmere for dig. Du er altid velkommen til at skrive igen eller tage kontakt til GirlTalks chatrådgivning, hvis du har brug for flere råd, at snakke mere om det eller noget helt andet. Og så husk, at det allervigtigste jo ikke er billedet af mindet, men selve mindet. Og det lyder som om, du og din kæreste er virkeligt gode til at skabe dejlige minder sammen.
Et stort kram til dig
Kærlig hilsen
Anna❤️