Freja, 13 år
29. april 2025
Min veninde er ved at skubbe mig væk
Jeg har en veninde, hun er et år ældre end mig. Vi går ikke på samme skole men vi går til dans sammen. Hun er ved at skubbe mig væk. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, hun er min eneste ven og jeg har ikke lyst til andre venner. Når jeg prøver at starte samtale slutter hun den så hurigt hun kan. Jeg har prøvet at snakke med hende men hun lader som om der ikke er noget galt selvom jeg kan mærke der er et eller andet. Vh Freja❤️

GirlTalks svar
Kære Freja
Først vil jeg bare sige: Hvor er det sejt af dig at skrive her og dele dine tanker og følelser. Det kræver virkelig mod at række ud, når noget føles svært.
Det kan godt gøre rigtigt ondt i hjertet, når man føler, at en ven trækker sig væk - især når det er en, man holder så meget af. Det er helt normalt at føle sig både ked af det, forvirret og måske også lidt bange, når sådan noget sker. Du skal vide, at uanset hvordan andre opfører sig, så er du stadig lige præcis god nok, som du er. Du er værdifuld, du er vigtig, og du fortjener venner, som vil dig lige så meget, som du vil dem.
Jeg har faktisk selv prøvet noget lignende, hvor en rigtig god veninde pludselig begyndte at virke mere ligeglad, når jeg skrev eller spurgte, om vi skulle være sammen. Jeg blev mega ked af det og forstod ikke, hvad det handlede om. I den tid hjalp det mig meget, at snakke med en voksen, jeg var tryg ved, som i mit tilfælde var min mor. Hun mindede mig om, at venskaber kan ændre sig med tiden, og nogle gange vokser mennesker lidt i hver sin retning, uden at det betyder, at nogen har gjort noget forkert. Og selvom det gør ondt, så betyder det ikke, at man ikke er god nok.
Du skriver i dit brev, at du allerede har prøvet at snakke med din veninde, og hvor var det sejt gjort af dig. Du kunne måske prøve det igen, en dag hvor I har lidt ro omkring jer. Ikke en stor, svær samtale, men måske bare sige noget i stil med: "Jeg savner at snakke mere med dig – er der noget galt?" Nogle gange går folk rundt med noget, de ikke får sagt, og måske kan det hjælpe at åbne lidt op. Hvis du gør det, så husk, at uanset hvad hun svarer, så er du stadig lige så meget værd. Nogle ting kan man ikke styre, selvom man gør sit allerbedste.
Mit råd til dig er at passe ekstra godt på dig selv lige nu. Gør ting, der gør dig glad, selv små ting som f.eks. at danse, lytte til din yndlingsplayliste eller se en god film på sofaen. Og hvis du kan, så snak med en voksen – en forælder, en lærer eller en anden, du stoler på – om, hvordan du har det. Det kan virkeligt hjælpe at sige tingene højt.
Jeg håber, at mit svar har lettet dig lidt og måske givet nogle idéer til, hvad du kan gøre. Hvis du får brug for at snakke mere om det – eller om noget helt andet – så er du altid velkommen til at skrive igen eller tage kontakt til GirlTalks chatrådgivning.
Jeg sender dig et kæmpe kram
Kærlig hilsen
Anna❤️