Min bedste veninde ryger og drikker, men hvordan får jeg hende til at stoppe?
Hej tøser, jeg har lidt et dilemma
Min bedste veninde ryger og drikker og tager faktisk ogs hash.
Jeg er også selvbegyndt at ryge og drikke men ikke stoffer på den måde.
Hun tager det hele tiden og næsten presser mig ind i det, og aner ikke hvordan jeg skal sige fra. Jeg ryger jo selv fordi at jeg heller ikke har det godt og det samme med at drikke. Jeg føler bare at det er ved at gå vidt, mens hvordan får jeg hende til at stoppe. For det er ikke sjovt for mig mere heller.
Tak på forhånd!

GirlTalks svar
Kære dig <3
Tusind tak for at have modet til at dele dine tanker og skrive ind til Pigetanker. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit brev og hjælpe dig. Der er mange, der oplever noget lignende, og forhåbentligt kan dit brev også være med til at hjælpe andre i samme situation <3
Ud fra dit brev, kan jeg mærke, at du er en meget omsorgsfuld og betænksom veninde – din veninde er virkelig heldig at have dig <3 Det kan være svært, når vi bekymrer os for nogen, vi holder af, og det kan komme til at fylde rigtig meget. Jeg håber, at du også husker at passe på dig selv <3 Du skriver, at du selv drikker og ryger, fordi du ikke har det godt, og jeg tænker, at det måske også kan være sådan for din veninde. Nogle gange kan man bruge alkohol til at dulme svære tanker eller følelser, men det hjælper sjældent i længden – tværtimod kan det gøre tingene endnu sværere. Derfor er det vigtigt at finde andre måder at håndtere sine følelser på.
Jeg tror, at det bedste du kan gøre, er at tage en ærlig snak med hende. Fortæl hende, at du er bekymret, og at du gerne vil være der for hende. Nogle gange kan det også hjælpe at åbne op først – for eksempel at fortælle, at du selv har haft det svært og spørge, om hun måske føler det på samme måde? På den måde kan I måske støtte hinanden <3
Hvis du fortsat er bekymret for hende, er det helt okay at tale med en voksen om det. Det kan føles svært, men nogle gange er det nødvendigt, så hun kan få den hjælp, hun har brug for. Måske kan du tale med dine forældre eller en lærer? Du behøver ikke holde det hemmeligt for hende, og du skal ikke have dårlig samvittighed over det – tværtimod kan det være en måde at hjælpe hende på. Måske kan du endda snakke med hende først og spørge, om du skal støtte hende i at tage den snak med en voksen?
Du skriver også, at du føler dig presset af hende, og at det kan være svært at sige fra. Jeg vil gerne understrege, at det er SÅ vigtigt, at du ikke gør noget, du ikke har lyst til. Ingen skal presse dig til noget, du ikke er tryg ved – heller ikke en veninde. Jeg synes, du skal være ærlig over for hende og fortælle, at du ikke har lyst, og at det faktisk føles ubehageligt, når hun presser dig. En god veninde vil respektere dine grænser.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig. Hvis du har brug for at skrive mere om det, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning, som er åben hver aften. Du er også meget velkommen til at fortælle din veninde om den, hvis hun kunne have brug for at skrive anonymt med nogen.
GirlTalk sender dig en masse varme og kærlige tanker <33