Jeg føler stadig ikke at jeg er helt klar
Hej, jeg er en pige på 21 år.
Jeg har haft kærester flere gange i længere perioder, men det er aldrig nået til sex. Jeg har været meget intim med fyre, men hver gang vi skal tage det næste skridt, går min krop helt i baglås og spænder op. Det er ikke, fordi jeg ikke har lyst – det er bare, som om jeg ikke kan få mig selv til at krydse den grænse.
Mit problem er, at mine veninder i min vennegruppe har svært ved at forstå det. De er alle lidt yngre end mig og har alle haft sex. Nu har jeg fået en kæreste, men jeg føler stadig ikke, at jeg er helt klar. Mine veninder synes, det er tarveligt, at jeg “holder ham hen” og ikke tager det sidste skridt. De mener, det virker, som om jeg leger med ham, men det er slet ikke sådan, jeg har det. Jeg prøver, men jeg kan bare ikke.
Jeg har det sådan, at jeg først vil gøre det, når jeg selv føler mig klar. Men samtidig føler jeg mig presset, fordi alle andre har prøvet det, og jeg får en følelse af, at jeg også er nødt til det. En af mine veninder sagde for nylig: “Det er jo ikke så svært, det er bare at gøre det.” Men for mig er det ikke bare noget, man gør.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal snakke med dem om det og samtidig holde fast i mine egne grænser. Hver gang vi er til fest, leger vi spil, hvor de hele tiden bringer det op – at jeg som den ældste endnu ikke har prøvet det.
Er det normalt at have det sådan i en alder af 21? Jeg føler mig forvirret.

GirlTalks svar
Kære du <3
Mange tak for at skrive ind til GirlTalk med dit dilemma. Du er helt sikkert ikke alene med at være i tvivl om, hvornår du er klar til sex. Du skal vide, at det er helt normalt at være 21 år og ikke have haft sin første gang. Det er meget forskelligt, hvornår man føler sig klar, og der er bestemt ikke noget, der er rigtigt eller forkert. Det vigtigste er, at man mærker efter, hvor ens grænser går, og det kan jeg heldigvis høre, at du er rigtig god til.
Jeg kan godt forstå, at man kan føle sig presset over at skulle følge med sine veninders udvikling, men det skal ikke være en konkurrence. Det er derfor også helt okay at sige fra over for dine veninder, når emnet kommer op. Måske kunne du prøve at forklare dem, at du gerne vil vente, til du føler dig klar, og at det presser dig, når de italesætter, at du endnu ikke har haft sex.
I forhold til din kæreste er det vigtigste, at du lytter til dig selv og mærker efter. Hvis du ikke har lyst, vil det højst sandsynligt heller ikke blive en god oplevelse, så det er vigtigt, at man venter, til man har lyst og ikke bare gør det, fordi man føler sig presset til det. Hvis du føler dig tryg ved at udforske andre intime ting med din kæreste, kan du måske starte med det. Så kan det være, at I kan opbygge en tillid og tryghed i jeres relation, der langsomt kan fjerne noget af det pres, du føler.
Uanset hvad skal du nok komme til at prøve det hele. Det er ikke vigtigt, hvad du har prøvet, og hvornår, så længe du holder fast i dine grænser og venter, til du føler dig klar <3
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget. Du er altid velkommen til at skrive ind til brevkassen igen, hvis der er andet, du gerne vil vende med os.
Kram fra Rikke