EN pige, 14 år
30. september 2025
Dødstanker
ER BANGE FOR AT DØ.
jeg er en pige på 14 år, der er meget bange for at dø. jeg har haft 2 angstanfald på 1 uge. hvor jeg ikke kunne trække vejret. jeg er rigtig bange for at dø hvis jeg får et andfald når jeg er alene. hvad skal jeg gøre?
Kærlig Hilsen en pige der er bange.

GirlTalks svar
Hej med dig
Mange tak for at skrive ind til os. Det rigtig flot af dig at sætte ord på dine tanker og følelser, som du oplever.
Det lyder ubehageligt og må være skræmmende for dig, når du oplever disse tanker og oplevelser med dødstankerne.
Det er helt forståeligt, at du bliver bange, når din krop reagerer på den måde, og det giver derfor god mening, at du bekymrer dig for, hvad der kan ske, når du så er alene. Du er ikke alene om at have denne følelse og oplevelse. – mange andre unge oplever angst og angst­anfald, og det kan føles meget farligt og/eller utrygt, selvom det ikke er farligt og selvom man kan føle det er svært at trække vejret, og som om man skal dø. Men kroppen hjælper dig igennem følelsen, og anfaldet går altid over igen selvom man kan føle det ikke gør  - måske en lille hjælp i situationen kunne være at ligge en blød hånd på brystet af dig selv og tage nogle dybe vejrtrækninger.
Det virkelig flot at du er så bange for noget og så også tør sige det højt til andre. Det virkelig sejt!
Jeg håber din stille og rolige åbenhed kan være det næste lille skridt imod at turde og nævne det for dine forældre, en ven/veninde eller anden person.
HUSK♥️
Dine forældre har selv været unge og kan have haft lignende følelser eller oplevelser da de var på din alder. Dine forældre vil altid være der til at lytte, forstå, hjælpe og rumme dig, selv hvis de ikke altid siger det højt.
Måske du også har en ven eller veninde du vil have modet til at nævne det for, da mange unge som sagt oplever dette.
Jeg håber, at du får modet og lysten til at sige det højt for eksempelvis dine forældre, en veninde, bedsteforældre eller anden person, som du er tryg ved at gå til med dine tanker. For når du gør det, kan de også bedre være opmærksomme på at støtte og hjælpe dig igennem det, hvilket måske kan gøre følelsen nemmere at være i hvis/når det opstår og give dig en forståelse for, at du ikke er alene med denne følelse.
Hvis det er for svært at snakke med nogen du kender om det lige nu, så husk at du også altid kan skrive til GirlTalks chatrådgivning
Endnu engang tak for din ærlighed
Mange kram
- Emma ♥️