Emma, 11 år
6. juli 2025
Jeg hader, når min veninde lyver for mig
Kære Girltalk,
Jeg hader når min veninde lyver hun sagde til mig i går at hendes veninde er sur på hende hver dag og hun ikke gider at føles med hende til skole mere.men så i dagspørg jeg om jeg må sidde i sofaen så siger g veninde Nej du hylder for meget Men så gør de stadigvæk plads til mig Jeg sætter mig ned kigger hen på G's veninde hun ser ret sur ud Jeg spørger hende om hun ikke skal læse videre men hun svarer bare Jo men hun gør det ikke.så spørger jeg hende om hun er okay hun svarer ja.
Jeg går for jeg gider ikke at blive uvenner Jeg går op et sted hvor der ikke er nogen men så kan jeg høre at pigerne griner lige når jeg er gået men så går pigerne hen og sætter sig over for mig De spørger om jeg ikke vil hen til dem og sidde jeg siger Jeg tror bare lige jeg sidder herhenne så siger en af pigerne bevares og så dør de af grin og kigger sur på mig Spørg mig så igen om jeg ikke vil sidde henne ved dem på en sur måde Jeg spørger dem om jeg ikke fylder for meget så siger hun bare nej Det har vi da slet ikke sagt på en mega sur måde og råber næsten så går jeg ind til nogen andre piger der er trøster mig.
Hvad skal jeg gøre:( og de bliver ved med at gøre det:(

GirlTalks svar
Kære Emma,
Tak for dit brev <3 Sejt du skriver herind og tager de udfordringer du oplever alvorligt - og er nysgerrig på, hvordan du løser dem <3
Det lyder helt vildt ubehageligt både at føle, du bliver løjet for, bliver grint af, og måske endda bliver holdt lidt udenfor af de andre piger. Det kan jeg virkelig godt forstå, at du bliver ked af det over <3
Jeg læser i dit brev, at det forvirrer dig, at din veninde giver udtryk for et, men den næste dag gør noget andet. Og det er helt forståeligt, at det virker lidt forvirrende, og meget normalt at man også godt kan blive lidt irriteret over det, fordi det netop kan føles som om, man bliver løjet overfor. Det du mærker og føler er helt okay, og dine følelser er helt reelle. Andres følelser er også helt okay og reelle, og derfor kan det noglegange være lidt svært at regne ud, hvordan det hele lige hænger sammen ovre i dem. Derudover læser jeg også, at der opstår en konflikt og måske lidt presset stemning - særligt mellem dig og G´s veninde? Og det lyder super ubehageligt, og det lyder også lidt som om, at du føler dig lidt alene i situationen. Du skal vide, at der intet er galt med dig, og det siger mere om dem, end det gør om dig. <3
Jeg læser også lidt i det sidste du skriver, at pigerne faktisk forsøger at opsøge dig efter du er gået, men at deres intention måske ikke står helt klart. Jeg fornemmer, at der er en uløst konflikt mellem jer, og at der samtidig opstår en del misforståelser mellem jer, eftersom de både mener, du fylder for meget i sofaen og derefter ikke vil stå ved, at de har sagt det. Hvis du har mod på det, kunne det måske give lidt afklaring at fortælle dem, at du føler dig udenfor, og at du samtidig bliver en smule forvirret, fordi de sender lidt forskellige signaler. En ærlig og åben snak kan ofte skabe lidt mere ro på sådan nogle konflikter.  Samtidig kan jeg også godt forstå, hvis det føles liddt overvældende at tage sådan en snak. Det er også altid en god idé at fortælle en voksen om konflikten - måske din mor eller far, eller en lærer, du føler dig tryg ved <3 Det er i hvert fald ikke noget, du behøver at gå med alene! <3 Ofte kan det faktisk være en hjælp bare at få åbnet lidt op, og så falder tingene noglegange på plads igen helt naturligt.
Jeg håber alt det bedste for dig, og jeg hepper på dig! <3
Knus og kram Kathrine