Elora, 13 år
27. maj 2025
Mine forældre har besluttet, at jeg skal skifte skole, men jeg har ikke lyst.
Jeg skal stifte skole og jeg glæder mig IKKE. Mine forældre og nogen andre voksne har bestemt at jeg skal gå på en "speciel skole" fordi jeg ikke mentalt kan gå på en normal men stadigvæk har jeg bare ikke lyst! (Jeg har ADD og autisme)
Og hvordan skal jeg blive venner med en masse stille piger/drenge som mig selv
Jeg vil jo bare blive på min gamle skole med alle mine gamle venner! Som jeg altid har kendt. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal tinke om det men vil bare have nogen inspirerende ord eller noget hahe <3

GirlTalks svar
Kære Elora <3
Tusinde tak for dit åbne og ærlige brev. Jeg er helt sikker på, at der sidder andre, som kan genkende de følelser, du beskriver <3 Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Jeg kan mærke, at jeg får helt ondt i maven, når jeg læser dit brev! At skifte skole er en stor forandring, og jeg forstår godt, at det føles ekstra svært, når det ikke er en beslutning, du selv har været med til at tage. Du skal vide, at det er helt naturligt at være frustreret og ked af det i sådan en situation. Det kan være rigtig svært at skulle sige farvel til noget trygt - som din gamle skole og dine venner - og at skulle springe ud i noget helt nyt! <3
Du skriver, at du har ADD og autisme – og jeg vil lige slå fast: Det gør dig på ingen måde mindre værd! Overhovedet ikke! Det betyder bare, at din hjerne fungerer på sin helt egen måde, og det er faktisk noget ret særligt. Du ser og mærker verden anderledes end mange andre, og det kræver nogle gange lidt ekstra forståelse og støtte. Det gør dig ikke forkert – det gør dig til dig! <3
Du nævner også, at du ikke mentalt kan gå på en "normal" skole. Det handler ikke om, at du ikke er god nok – men om, at det system, der kaldes "normalt" ikke passer til alle. Jeg er sikker på, at dine forældre ønsker det allerbedste for dig! Den specialskole, du skal starte på, er ikke en straf. Den er lavet til at forstå dig bedre, til at give dig mere ro, og til at hjælpe dig med at vokse – uden at du hele tiden skal kæmpe for at passe ind <3
Jeg ved godt, at det føles svært lige nu, men nogle gange kan nye steder overraske! På den nye skole kan du møde andre søde mennesker, som minder om dig selv. Det kan være skræmmende, at skulle finde nye venner, men husk: du skal ikke lave om på dig selv for at få nye venner! Nogle af de stille piger og drenge som du nævner går helt sikkert også og håber på at finde en ven som dig <3
Mit råd til dig: Prøv at tage små skridt. Du behøver ikke tale med alle på én gang eller være den mest udadvendte. Nogle gange er det nok bare at sige hej, sætte sig ved siden af nogen eller spørge om én lille ting. Du behøver ikke ændre på noget ved dig selv. Bare vær dig. Det er mere end nok!
Jeg vil også minde dig om, at du ikke mister dine gamle venner, fordi du starter et nyt sted. Venskaber kan godt leve videre, også selvom I går på forskellige skoler. Og der er altid plads til nye venner i dit liv – dine gamle venskaber vil ikke tage skade af, at der kommer nye <3
Jeg håber, at mit svar har beroliget dig lidt og givet dig en følelse af, at du nok skal blive glad for din nye skole! Tag en dag af gangen og kæmpe held og lykke med din skolestart - det skal nok gå så fint! <3 Husk at du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3