Jeg ville bare ønske at jeg kunne leve et almindelig liv
Hej Girltalk jeg hedder Diana og er 15 år…jeg har ADHD generaliserer Angst atypisk Autisme og så er jeg ordblind og er selvskadene jeg har oplevet en del i min fortid så som mange overgreb, mobning i hele min skole tid, omsorgssvigt, forsømmer, vold i hjemmet og maget mere Jeg er igen begyndt i perioder at have mange selvmords tanker….nogle gange når jeg ikke lige har sådan en periode skrammer det mig lidt at tænke på får jeg har jo slet ikke lyst til at dø…men jeg vil og kan ikke klare at leve under de her vilkår mere ofte føler jeg mig fanget i min egen krop og at mit hjem er et fængsel jeg har ingen vender ingen hverdag og hvis ikke jeg havet mine pels børn ville jeg slet ikke have noget at stå op til jeg lave ikke rigtig andet end at passe mine dyr og se de samme serier som jeg kan udenad igen og igen og igen..så det er da fristende at hvide at jeg bare kan tage lidt ekstra af mine piller og så stoppe med at lide stoppe med at føle mig fanget at føle mig ligegyldig ensom forkert mærkelig i vejen for alle omkring mig og en kæmpe belastning og byrde for min familie. Jeg har ofte tænkt tanken at de nok alligevel ville have det bedre uden mig…mig der alligevel altid ødelægger det hele fordi jeg ikke kan det samme som alle andre.og selv hvis jeg kom igennem det her er chancen for at jeg ville kunne få et bare lunde nogen normalt liv maget lille og jeg ville gerne kæmpe for det men jeg har allerede kæmpet for det i næsten hele mit liv og det er kun gået ned af bakke så hved ikke om det overhovedet kan betale sig at kæmpe mere? når chancen for et almindeligt liv i forvejen er så små efter alt jeg har været igennem. Jeg får det kun værre og værre hved bare at være hjemme og ikke lave noget men jeg kan ikke gøre noget hved det andet end at vente selom jeg allerede har været hjemme i over 2 år da jeg ikke kan gå i skole eller noget andet på grund af mit psyke … sommetider føles mit live bare håbløst uretfærdigt og meningsløst Og det eneste der holder mig i live er mine højt elsket dyr. Jeg ville bare ønske at jeg kunne leve et almindelig liv med vender skole o.s.v …er det virkelig så maget at bede om? Og er det overhovedet muligt efter alt jeg har været igennem?…

GirlTalks svar
Kære Diana❤️
Mange tak fordi du har haft lyst og mod til at skrive ind til vores brevkasse og for at dele dine tanker med mig. Hvor er du bare mega sej! Her hos GirlTalk kan vi snakke om alt. Det er ikke altid sikkert, at vi kan komme med en endelig løsning, men jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med dit brev.❤️
Først og fremmest ville jeg ønske at jeg kunne give dig et kæmpe kram. Det fortjener du virkelig. Og jeg ved at du nok har hørt det før, men du er ikke alene i de svære tanker og følelser du fortæller mig. Udfra hvad du skriver i dit brev, om hvad du tidligere har oplevet, kan jeg godt forstå at det hele kan føles svært og uoverskueligt. Men som en kvinde der selv har oplevet svære ting i mine teenage år, og har kæmpet med mit mentale helbred, så vil jeg gerne fortæller dig, helt dybt fra hjertet - at der er en anden side af de følelser du sidder med, og det skal nok blive bedre. Jeg ville også ønske at jeg kunne sige at du skulle vente en måned og så ville alt blive godt, men desværre så kræver det tid og hårdt arbejde at komme over på den anden side af hvor du sidder lige nu. Men jeg lover dig, det hele er en proces, som er det hele værd.
Du skriver at dine tanker kan skræmme dig, hvilket er et så godt tegn på at du netop stadig har lyst til at være her, og ikke tage en anden vej ud. Jeg forstår godt med din opvækst at det at være i dit eget hjem kan føles svært, og jeg er så glad for at du har dine pels børn, det er vigtigt at have noget i sin dagligdag der gør dig glad og bringer et smil frem. Jeg ville også anbefale dig at se om vores EmpowR fællesskab er en mulighed for dig at deltage i, da mange finder et super godt fællesskab og gode venner her. Ellers kan du se om der er nogle aktiviteter tæt på dig, som ridning eller noget der involvere dyr, det kan også være noget som ikke er sport, der er ungdomsskoler i hele landet der tilbyder en masse fede og spændende aktiviteter. Her ville du både have mulighed for at lave nogle ting i din hverdag som bringer dig mere glæde, få nogle venner med fælles interesser og blot komme ud af dit hjem.❤️
Nogle af dine tanker er meget mørke og jeg tror virkelig ikke at din familie og nærmeste synes, at alt du gør er forkert og at de hellere ville være dig foruden. Når du skriver disse ting, så håber jeg virkelig at du har en professionel at snakke med omkring dette. Du fortjener ikke at tænke og føle disse ting. Du er ikke en byrde eller i vejen for dem omkring dig. ❤️
Du skriver at du har kæmpet, men ikke tror på at du kan få et almindeligt liv. Men når jeg kigger mig omkring så kan jeg se flere i min alder, som ikke ønsker at leve det klassiske liv med fuldtidsarbejde, børn, villa og volvo. Det bliver mere normalt at se på hvad man ønsker og hvad man kan holde til og så forme sit liv ud fra dette, og det er der absolut intet galt med. Ikke alle, særligt når man har diagnoser, kan klare et job fra 8-16, fem dage om ugen, og det er helt okay. Nu ved jeg ikke så meget om hvad du elsker og hvad der bringer dig glæde, men ud fra hvordan du beskriver dine kæledyr, så ville det at arbejde som dyrepasser, arbejde på et internat, en dyrepension eller som butiksassistent i en dyrehandel virke som nogle fremtidsdrømme der måske kunne være mulige for dig at kæmpe for. Det kan virke svært, men det at have nogle drømme med ens fremtid, kan være med til at give en drivkraft og motivation til at kæmpe videre. For du fortjener at være her, og have et godt liv.
Det er 100% muligt for dig at leve et godt liv. Du har nogle andre forudsætninger end andre på din alder, men det betyder ikke at du ikke kan leve et godt liv og være glad. Jeg er sikker på at om 10 år ser du tilbage på dengang du var 15 år og kan se hvor langt du er kommet. Husk at du altid er værdifuld og god nok som du er.❤️
Jeg håber du kan bruge mit svar til at hjælpe dig på rette vej. Hvis det stadig fylder meget i dine tanker, og du har brug for at snakke mere om det eller har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Der sidder unge kvinder klar til at chatte med dig hver aften.❤️
Kæmpe kram fra Michelle ❤️