På den skole er der ikke de problemer, og mine forældre vil godt betale og siger, at jeg selv må bestemme
Der er altid ret meget larm i vores klasse. Der er nogen drenge fra nogen andre lande der støjer meget og snakker grimt til lærene, især de kvindlige. Jeg synes ikke jeg lærer helt nok for jeg kan ikke altid høre hvad lærene siger og det er svært at få lov til at arbejde i ro. lærene kan ikke rigtig gøre noget, de slår lidt ud med armene. De der drenge snakker osse grimt og lissom nedsættene til os piger og siger ting om vores underliv og sådan. Mine forældre har prøvet og snakke med inspektøren men hun kan åbnbart ikke rigtig gøre noget. Jeg har mulighed for at starte på privatskole efter sommerferien for de opretter en ny klasse. På den skole er der ikke de problemer og mine forældre vil godt betale og siger jeg selv må bestemme. Jeg ville godt lære noget mer men jeg har osse rigtig gode veninder i min klasse nu som jeg er knøttet til og jeg ved det er svært at bevare venskab hvis man flytter til anden skole et helt andet sted. Og kan jeg nu finde nye venner? Jeg ved også jeg kommer til at knokle en hel masse for at indhente det de andre har lært. Mine veninder har ikk mulighed for at flytte skoler for deres forældre har ikke råd. Hvad gør jeg?

GirlTalks svar
Kære dig❤️
Mange tak fordi du har haft lyst og mod til at skrive ind til vores brevkasse og for at dele dine tanker med mig. Hvor er du bare mega sej! Her hos GirlTalk kan vi snakke om alt. Det er ikke altid sikkert, at vi kan komme med en endelig løsning, men jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med dit brev.❤️
Jeg kan i dit brev godt hører en frustration over nogle af drengene i klassen, og jeg kan godt forstå at det kan være irriterende at nogen larmer meget når man gerne vil hører hvad læren siger. Dog synes jeg ikke der er nogen grund til at tiltale drengene som "fra nogle andre lande", da det ikke er en relevant information og de højst sandsynlig ikke er fra et andet land, men er født i Danmark, og har nogle i deres familie som ikke er født i Danmark. Hvilket der ikke er noget forkert i.
Det er selvfølgelig ikke okay at der er nogen som snakker nedladende eller grimt til andre, og det virker ikke til at skolen helt er god til at håndtere når dette sker, så jeg kan godt forstå at du overvejer at skifte skole. Det lyder også til at du har nogle mål ift. din uddannelse eller bare er glad for at lærer nyt, hvilket kun er godt. Og hvis du kan mærke en så stor frustration over larmen i klassen og at du ikke lærer nok, så synes jeg helt klart det kan være en god ide at flytte til en skole hvor du har mulighed for at lærer mere. ❤️
Jeg kan godt forstå din bekymring om at dine venner fra din klasse ikke kan flytte med, og at du er bange for at i mister kontakten. En måde I sammen kan løse dette er enden at se om der er en sport eller aktivitet I sammen kan starte til efter skole, på den måde kan I ses fast og stadig have god kontakt. Ellers kan I sørge for at ses fx hver tirsdag, og sove samme fra tid til anden, og skrive sammen dagligt. Det er slet ikke nødvendigt at ses dagligt for at bevare et godt venskab. Og hvem ved, måske får du også nogle gode venner i din nye klasse?
Du skriver til sidst i dit brev at du ville skulle knokle for at indhente hvad de andre har lært, men dette er jo ikke sikker. I alle folkeskoler, offentlige som private er der nogle krav som skal opfyldes, derfor kan det godt være at de måske har lært om noget i fx religion som du ikke har, men så har du helt sikkert lært noget de ikke har endnu. Og det er der ingen skam i. Jeg er helt sikker på at hvis du vælger at flytte skole, så vil dine nye lærer hjælpe dig med at lære de ting som du har brug for at vide. Du virker ivrig og glad for at lære og generelt at gå i skole, så det ville være synd hvis din nuværende klasse skulle ødelægge den gejst du har for dette. Husk at du altid er værdifuld og god nok som du er. Og ligegyldigt hvad du ender med at gøre, så er jeg sikker på at det er hvad der føles mest rigtigt for dig.❤️
Jeg håber du kan bruge mit svar til at hjælpe dig på rette vej. Hvis det stadig fylder meget i dine tanker, og du har brug for at snakke mere om det eller har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Der sidder unge kvinder klar til at chatte med dig hver aften.❤️
Kæmpe kram fra Michelle ❤️