Jeg har kun én ven, som aldrig forsvarer mig, når andre bagtaler mig
Hej, jeg er mager ensomhed for tiden. Jeg har kun én ven, som aldrig forsvarer mig, når andre bagtaler mig.og Hun er stadig bedste venner med en, der har været virkelig tavelig over for mig. Jeg forstår, at hun ikke altid har tid til at snakke, men jeg føler mig ofte alene, da jeg ikke går i skole og kun sjældent snakker med hende. Mine diagnoser gør det også svært for mig at være social lige nu. Nogle gange føler jeg, at livet er håbløst, især da jeg har været hjemme siden 2023. Hvad kan man gøre for at håndtere ensomhed?

GirlTalks svar
Kære D
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt, og ved at du vælger at dele dine tanker, kan det give andre piger modet til, at tale mere åbent, så man ikke føler sig alene med dem. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig det svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Det gør mig virkelig ondt, at du går igennem denne svære periode i dit liv. Jeg kan forestille mig, at det er svært at sætte ord på, og derfor vil jeg virkelig gerne anerkende, hvor modigt det er af dig at åbne dig op. Det er virkelig godt, at du gør det.
Jeg kender godt følelsen af at være alene og føle sig afhængig af én person, der bare giver en, en smule opmærksomhed. Det kan være svært at forholde sig til og forstå, hvorfor de vælger andre, og hvis du har haft de tanker, er de helt forståelige – de tanker må gerne være der. Det er aldrig rart at føle sig udenfor, og jeg kan forestille mig, at det er endnu sværere, hvis det fællesskab, du føler dig udelukket fra, er noget, der foregår i skolen, hvor du lige nu, ikke har mulighed for at være en del af det.
Ud fra dit brev kan jeg ikke vide, hvilke diagnoser du har, men jeg vil alligevel gerne dele nogle råd, som du måske kan afprøve. Selvfølgelig er det helt okay, hvis du ikke har lyst til at gøre det. Men når jeg selv føler mig alene, prøver jeg at lave ting, der vækker min kreativitet. Det kan være alt fra at læse, skrive eller tegne, til at starte noget nyt, som at hækle eller strikke. Det hjælper med at få hjernen til at fokusere på noget, der er lige foran én, og kan gøre det lettere at fjerne fokus fra det, man ikke kan kontrollere – som f.eks. at vente på, at ens veninde har tid til at snakke.
Jeg vil til sidst sige, at det at føle, at livet er håbløst, er en følelse, men det betyder ikke, at det er en realitet. Det er helt okay at have den følelse, og det er også helt okay at være i den. Jeg vil bare minde dig om, at du i sidste ende har dig selv igennem det hele, og det faktum, at du har dig selv, er så stærkt.
Jeg håber, mit svar kunne være til nytte for dig. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3