Hvorfor græder jeg under sex?
Jeg har altid være utrolig grådlabil, faktisk så længe jeg kan huske tilbage. Jeg kan græde over ingenting og det er faktisk en rigtig træls egenskab men jeg kan bare ikke la være. Det er ikke kun hvis noget går mig på men også hvis jeg bliver glad eller rørt. Fx kan jeg nemt græde til romantiske film osv. Mine veninder kender mig jo og tager det pænt. Værst er næsten at komme til at græde under sex, men jeg gør det næsten altid. Det er jo ikke fordi det gør ondt eller noget men hen imod orgasmen og under den og bagefter kommer jeg tit til at græde fordi føleserne vælter op i mig og så står tårene ud til alle sider. Jeg har ingen fast kærreste for det synes jeg ikke jeg har tid til men derfor kan man jo godt være intim og jeg oplever at drengene har svært ved at tackle mn gråd. De stivner fuldstændig og tror det er dem der er noget i vejen med og det bliver totalt akavet selv om jeg forklarer at det betyder ikke noget. Det er faktisk bedre med piger, føler jeg. Jeg var på efterskole sidste skoleår hvor vi piger var meget tætte og jeg var lidt intim med fingrene med et par af dem i weekender hvor vi blev på skolen. De kunne meget bedre håndtere det og jeg tror de forstod mig for de var der på en helt anden måde for mig under min grædende orgasme og trøstede mig og lullede mig til ro bagefter. Drengene stivner bare totalt! Jeg er virkelig træt af det! Er det en almindlig "lidelse" og kan jeg evt. vokse fra det? Skal jeg evt. sige til drengene på forhånd at det godt kan ske jeg græder eller går de så i baglås fra starten af? Ville virklig gerne ud af mit problem.

GirlTalks svar
Kære "Crying Girl",
Tusind tak for, at du deler dine tanker og oplevelser med mig. Jeg kan godt forstå, at det føles frustrerende for dig, og jeg synes, det er virkelig stærkt, at du sætter ord på noget, som mange måske ville holde for sig selv. Du viser stort mod ved at være ærlig om det her - og du er helt sikkert ikke alene.
For at være helt ærlig, har jeg selv stået i samme situation flere gange, så jeg kan berolige dig med, at det altså er helt og aldeles normalt.
Det, du beskriver, lyder som en helt naturlig reaktion på stærke følelser. Gråd kan både komme, når vi er kede af det, glade, rørte eller oplever noget intenst. Det kan også ske under sex eller ved orgasme, fordi kroppen og sindet frigiver en masse spændinger og følelser på én gang. Det kaldes nogle gange for emotional release, og det er ikke farligt eller et tegn på, at noget er galt med dig.
Jeg kan godt forstå, at det føles akavet, især når du oplever, at nogle drenge ikke ved, hvordan de skal reagere. Derfor kan det være en rigtig god idé at tale med dine partnere om det, inden I er intime. På den måde kan du forklare, at det nogle gange sker, og at det ikke er fordi noget er galt - det er bare din krops måde at reagere på. Det kan også give dig mere tryghed i situationen, fordi du ved, at de er forberedt og kan møde dig i dine følelser. Du kunne sige noget som:
"Nogle gange bliver jeg virkelig rørt under sex og kan finde på at græde - det er ikke fordi, noget er galt, det er bare min måde at reagere på. Det bedste, du kan gøre, er bare at være hos mig."
Det giver god mening, at du har oplevet det anderledes med piger, som du følte forstod dig bedre og kunne være i situationen uden at gå i panik. Det handler måske om, at de havde lettere ved at læse dine følelser og give dig omsorg i øjeblikket.
Om det er noget, du vokser fra, er svært at sige - for nogle ændrer det sig med tiden, for andre er det en del af den måde, kroppen reagerer på. Men uanset hvad er det ikke noget “forkert” ved dig.
Du er ikke mærkelig, og du behøver ikke skamme dig over, at din krop reagerer med tårer. Det er bare et udtryk for, at du mærker ting dybt - og det kan faktisk være en smuk ting.
Kæmpe kram,
Danni @ GirlTalk