Clara, 14 år
29. september 2025
Kan man blive afhængig af onani?
Hej Girltalk
Jeg har i lang tid læst bøger fyldt med spicy scener (altså fyldt med sex). Og det føler jeg at alle er begyndt på. Men jeg ved ikke om det er normalt at jeg føler noget når jeg læser det. For det dunker og bliver varmt mellem mine ben. Men jeg tænkte at jeg ville prøve noget mere fx at onanere, for jeg synes at det føles rart når jeg læser. Men så hørte jeg den her podcast hvor de sagde en masse omkring onani. Men det var kun dårlige ting. De sammenlignede det med stoffer, fordi det giver din hjerne et boost, og gør dig afhængig. De sagde at det kunne ødelægge parforhold og at man bliver totalt træt og død af det. Og jeg har ikke lyst til at være afhængig af solosex og lyster så jeg ødelægger min hjerne. Så nu er jeg bange for at prøve. og jeg ved ikke engang om det er rigtigt. Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. For jeg har virkelig meget lyst til at udforske min krop, og se hvad der føles rart. Især hvis nu jeg får en kæreste og vi skal have sex, så vil jeg gerne vide hvad jeg er til, og hvad jeg kan lide. Jeg håber at der er en der vil tage sig tid til at svare og hjælpe mig.
De kærligeste hilsner og en masse tusinde tak til alle jer der bruger jeres tid til at hjælpe alle de piger der har brug for det.❤️

GirlTalks svar
Kære Clara,
Tusind tak for dit brev. Jeg synes, det er så sejt, at du deler dine tanker og tør stille spørgsmål om noget, der kan føles både spændende og lidt forvirrende. Det kan være lidt sårbart at stille de her spørgsmål, men du er langt fra den eneste, der tænker over det.
Det du beskriver med, at din krop reagerer, når du læser bøger med sexscener, er helt normalt. Mange mærker, at det kan kilde, dunke eller blive varmt mellem benene - det er bare kroppens måde at vise, at den bliver tændt på. Der er altså intet forkert i det.
Det er også helt naturligt at være nysgerrig på sin krop og lyst. Onani - altså at røre ved sig selv for at mærke, hvad der føles rart - er en måde, mange lærer deres egen krop bedre at kende på. Det kan faktisk være en tryg og sund måde at finde ud af, hvad man kan lide.
Jeg kan godt forstå, at podcasten du hørte gjorde dig usikker. Der findes mange forskellige holdninger til onani, og nogle steder bliver det fremstillet meget negativt. Men det er ikke rigtigt, at onani kan ødelægge din hjerne eller gøre dig afhængig - det er en misforståelse, som desværre kan gøre mange unge unødigt bange for noget der er helt naturligt.
For mange kan onani endda være en måde at slappe af og få det rart i kroppen.
Det vigtigste er, at du mærker efter, hvad der føles rigtigt for dig. Hvis du har lyst til at udforske din krop, er det helt okay - og hvis du ikke føler for det lige nu, er det også helt okay. Det handler ikke om at skulle gøre noget på en bestemt måde eller i et bestemt tempo. Det behøver ikke være stort eller overvældende - det kan være at lægge mærke til, hvad der føles rart, når du ligger i sengen, eller når du læser.
Du skriver også, at du gerne vil kende dig selv bedre, hvis du en dag får en kæreste og skal have sex. Det giver rigtig god mening - for når man kender sin egen krop og sine lyster, kan det faktisk gøre det nemmere at være sammen med en anden og sige til og fra.
Så måske kan du prøve at se det sådan: Du ødelægger ikke dig selv ved at være nysgerrig - du lærer bare dig selv at kende. Og det er noget, du har lov til, i dit eget tempo, på dine egne præmisser.
Kæmpe kram til dig ❤️
Danni @ GirlTalk