Cille, 24 år
21. juli 2025
Hvordan passer man på sig selv i en situation, hvor man står i midten - og bare prøver at gøre det rigtige?
Hej GirlTalk 💕
Jeg er en fast lytter og elsker jeres podcast – det føles som at få et varmt kram og blive set hver gang, der kommer et nyt afsnit 🩷
Jeg står i en svær situation mellem mine to bedste veninder. De virker begge til at have det svært med hinanden – det er ikke noget, der bliver sagt direkte, men det kan mærkes i energien. Den ene har tidligere talt lidt negativt om den anden bag hendes ryg, og nu prøver hun pludselig at sætte dem sammen og få det til at virke som om alt er fint.
Det føles lidt som om, hun skal markere territorium – som om hun gerne vil styre, hvordan og hvornår jeg er sammen med den anden. Jeg taler ikke dårligt om nogen, men jeg synes det er svært at være i. Jeg holder virkelig af dem begge, og det gør det ekstra sårbart.
Lige nu ses jeg mere med den ene, fordi vi bor 10 minutter fra hinanden, vi er jævnaldrende, har samme travle kalendere og er gode til spontane aftaler. Den anden bor en halv time væk og er 4 år yngre, og selvom jeg elsker hende ligeså meget, er dynamikken bare anderledes. Men det bliver hurtigt misforstået, som om jeg vælger den ene fra – og det gør ondt.
Vi skal allesammen mødes i august, og jeg kan allerede mærke, at det kommer til at blive anspændt. Hvordan passer man på sig selv i sådan en situation, hvor man står i midten – og bare prøver at gøre det rigtige?
Kh en pige med et stort hjerte, der bare gerne vil passe på alle – uden at miste sig selv 💗

GirlTalks svar
Kære søde Cille
Tusind tak for dit ærlige, fine og betænksomme brev! <3 Jeg kan rigtig godt forstå, at den situation du står i er super sårbar, og jeg er helt sikker på, at vi er mange, der genkender lige præcis sådan et dilemma her. Og hvor er det bare dejligt at høre, at du godt kan lide vores podcast. Det er vi så glade for <3
Først og fremmest har jeg bare lige lyst til at fortælle dig, at jeg synes, det er virkelig sejt, at du åbner op for det her emne - og jeg læser i dit brev, at du er et enormt omsorgsfuldt menneske - både overfor dine veninder og dig selv. <3 Det skal du vide!
Jeg kan godt forstå, at det er virkelig svært at være "den klemte" mellem dine to veninder, som har det lidt anspændt med hinanden. Det kan virkelig være en magtesløs og svær position at være i. Når man fornemmer, at der nærmest foregår "et spil" omkring en, kan man blive enormt frustreret, usikker - og som du nævner, føle at nogle andre styrer én. Jeg læser i dit brev, at du har rigtig meget kærlighed til begge dine veninder - og at du også sætter sunde og gode grænser ved ikke at tale dårligt om den ene foran den anden, hvilket er stærkt! Men når det er sagt, er det nok netop også kærligheden og din omsorg der gør det ekstra sårbart og svært at stå i midten af nogle andres konflikt.
Jeg kan virkelig godt forstå, at det gør ondt, når dine intentioner og handlinger bliver misforstået – især når du kommer fra et kærligt sted. Men det er helt normalt, at relationer og dynamikker er forskellige. Det gør hverken din relation eller kærlighed mindre ægte eller rigtig. Og det er ikke noget, du skal have dårlig samvittighed over. <3
Nogle gange kan det være en hjælp at blive mindet om, at man ikke altid skal tage alt ansvaret på sig. Husk på, at du ikke har ansvaret for deres følelser eller relation til hinanden. Du har fuldstændig ret til at være veninder med dem begge to uden at skulle stå til ansvar for, hvad andre føler om det. Du må gerne sætte en grænse og bare være i dine relationer uden bekymringer. Hvis du har mod på det, kunne det måske lette lidt for dig at tage en ærlig og kærlig snak med dem inden - enten sammen, eller bare med én af dem af gangen - og så bare holde det på din banehalvdel. Du kunne sige noget med at du kan mærke, at du føler dig lidt bekymret for jeres møde i august, fordi du fornemmer en anspændt stemning i mellem dem, som du har svært ved at være i. Måske kan det give anledning til en god snak mellem jer? <3
Husk på at det er helt okay at være ærlig og sige fra, når det føles lidt off i maven. <3 Og igen får jeg bare lige lyst til at sige til dig, at du virker så skøn og dejlig. Du virker som én, der spreder en masse kærlighed. Husk og gem noget kærlighed til dig selv også! Du har i den grad fortjent den <3
Jeg hepper så meget på dig, og jeg ønsker dig alt det bedste!
Knus og kram Kathrine <3