Cecilie, 12 år
7. april 2025
Jeg kender ham jo ikke helt, men hver gang jeg ser ham, smiler jeg og får sommerfugle i maven
Kære girltalk. Jeg har et crush på en der går i 9. klasse (jeg går selv i 6), jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre fordi jeg kan jo ikke få det til at gå væk. Jeg har fortalt det til nogle af mine venner. Jeg kender ham jo ikke helt men hver gang jeg ser ham smiler jeg og får sommerfugle i maven. Så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

GirlTalks svar
Kære du <3
Mange tak fordi du har haft lyst og mod til at skrive ind til vores brevkasse og for at dele dine tanker med mig. Hos Girltalk snakker vi om alt, det er ikke altid vi kan komme med en endelig løsning, men jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med dit brev.
Hvor er det skønt for dig at du oplever at have et crush! Det lyder virkelig til at være en dejlig følelse du oplever når du får sommerfugle i maven og bare ikke kan lade vær med at smile.
Alligevel skriver du at du gerne vil have dit crush på denne fyr til at gå væk - jeg bliver lidt nysgerrig på grunden til det, og kan ikke lade vær med at tænke om det enten kan skyldes aldersforskellen mellem jer? Eller er det fordi det er dit første crush og det måske føles lidt skræmmende? Uanset grunden, så er det i hvert fald helt naturligt at opleve de her tanker! Jeg husker selv mit første crush, det var så dejligt at opleve de her sommerfugle, men samtidigt skræmmende at opleve de følelser omkring et menneske, som jeg egentlig ikke kendte særlig godt.
Du skriver at du allerede har snakket med dine veninder om dette. Det er virkelig godt du kan snakke med dine veninder, og at I kan dele følelser og oplevelser med hinanden <3 Hvis det nu var én af dine veninder som havde et crush, og delte dette med dig, hvad vil du så råde hende til? Det kan måske give dig lidt ro i, hvad du skal gøre.
Jeg forstår virkelig det kan være svært og forvirrende at være i de følelser et crush kan skabe, særligt hvis det er første gang man oplever det. Et crush går ofte over af sig selv igen, man ved bare aldrig hvornår - derfor synes jeg virkelig at du skal holde fast i denne lille spændende følelse du oplever, og nyd at du oplever det netop lige nu!
Jeg håber virkelig du kan bruge mit svar til at hjælpe dig på rette vej. Hvis det stadig fylder meget i dine tanker, og du føler du har brug for at snakke mere om det, så er du altid velkommen til at skrive til vores ungrådgivning.
Her sidder der unge kvinder, klar til at chatte med dig hver aften <3
Mange kram fra Rikke