Intet bliver nogensinde godt nok for mig selv
Hejsa.
Jeg er en pige på 15 år, og jeg skal snart afslutte 9. Klasse. Jeg er dog ved at gå helt kold. Jeg føler mig rigtigt tit trist, jeg har ondt i maven og kvalme hver dag, i lang tid. Jeg er hele tiden træt og jeg kan aldrig rigtigt overskue tingene. Men mit liv ser helt “perfekt” ud i alle andres øjne, og jeg fortælle ingen hvordan jeg føler. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med mig selv mere, og jeg ved slet ikke hvorfor jeg har det sådan. Jeg har gode venner, jeg har en fantastisk familie, en sød kæreste og klarer mig godt i skolen og til min sport. Men intet bliver nogensinde godt nok for mig selv, jeg kan altid spille bedre på banen, jeg kan altid være en bedre veninde/kæreste, og mine karakterer kunne altid være bedre.
Jeg forstår virkligt ikke mine egne tanker, og jeg forstår ikke hvorfor at jeg skal gå og have det sådan her. Jeg føler ingen kan lide mig, jeg føler intet giver mening mere. Jeg kan slet ikke klarer hvis folk bliver sure på mig, og da slet ikke hvis de bliver skuffet over mig.
Og jeg kan ikke forklare overfor folk, hvordan jeg har det, for de synes bare det er underligt at jeg er trist, tro mig jeg har prøvet.
Jeg har bare brug for at nogen forstår at mit hovede er ved at ødelægge mig fuldstændig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

GirlTalks svar
Kære Caroline
Mange tak for, at du har skrevet ind til GirlTalks brevkasse. Det er enormt selvkærligt af dig, at du sætter ord på de svære tanker og følelser, der fylder hos dig. På den måde har du allerede taget det første store skridt i retning af at kunne få det bedre. Hvor er du bare sej! <3
Jeg kan virkelig godt forstå, at det er hårdt at have det sådan, som du beskriver. Du skriver, at dine negative følelser og tanker har fyldt hver dag i lang tid, og at du ikke selv ved, hvorfor du har det sådan. Det, at du oplever at have ondt i maven, kvalme og hele tiden at være træt, ser jeg som et udtryk for, at din krop reagerer på de ting, der foregår i dit hoved. Jeg kan forstå, at du har forsøgt at forklare nogen, hvordan du har det, men jeg tænker alligevel, at det kunne være rart for dig at åbne op over for en du stoler på. Det kunne være en forælder, veninde, din kæreste eller måske en professionel. Du skal i hvert fald ikke gå med alle de følelser og tanker alene. Jeg er sikker på, at der nok skal være en, der vil lytte og være støttende over for dig.
Jeg bider mærke i, at du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan dit liv ser helt “perfekt” ud i andres øjne, men at du på trods af det har en følelse af, at intet nogensinde bliver godt nok for dig selv. Du skal vide, at mange unge i dag føler et stærkt pres til at præstere og være perfekte i alle dele af livet. Her synes jeg, det er vigtigt at understrege, at dette pres de seneste år er blevet større, blandt andet på grund af sociale medier og et øget præstationspres i uddannelsessystemet. Det gør, at mange unge forventer af sig selv, at de skal være perfekte, og påtager sig skylden, når noget ikke går som man havde ønsket eller regnet med.
Du kan måske tænke over, om de ting, du forventer af dig selv, ville være noget, du kunne tillade dig at forvente af andre. Hvis ikke, kan det være en anledning til at reflektere lidt over, hvad du kan tillade dig at forvente af dig selv.
En øvelse, som måske kan hjælpe dig med at sætte forventningerne til dig selv lidt ned, er at skrive “kvajekvoter”, hvor du færdiggør sætningerne:
- Det er okay, at jeg ikke….
- Det er okay, at jeg kun….
- Jeg må gerne….
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget. Ellers kan jeg også varmt anbefale et afsnit af GirlTalks podcast, der hedder “Generation Perfekt ft. Laura Keil og Vickie Westen”. Afsnittet handler om perfekthedskultur og det pres, man som ung i dag mærker, både indefra og udefra. Du er også altid velkommen til at skrive ind til brevkassen igen, hvis der er andet, vi kan hjælpe dig med.
Til sidst vil jeg understrege, at du ALTID er god nok, bare ved at være dig <3
Stort knus
Rikke