Anonymm, 13 år
27. februar 2025
Jeg har fået menstruation igen efter min spiseforstyrrelse og jeg føler det er forkert.
Jeg har fået menstruation igen efter min spiseforstyrrelse og jeg føler det er forkert.Det er lidt som om man ikke rigtig er “syg” mere, og jeg syntes det er ubehageligt.Jeg er bange for at jeg for et tilbagefald.

GirlTalks svar
Kære Anonymm
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op omkring dine tanker. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt, og ved at du vælger at dele ud, kan det give andre piger modet til, at tale mere åbent, så man ikke ender med at gå med det alene. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig det svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Som pige er det helt naturligt at have menstruation. Hvornår man får den, kan variere, men i det store billede er det en helt normal og naturlig del af at være kvinde.
For mig giver det mening, at menstruationen kan forsvinde, hvis ens krop er i ubalance. Jeg ved selv, hvordan det føles, når det er gået et stykke tid, og så pludselig kommer den tilbage. Der sker mange ting i vores kroppe igennem hele vores cyklus, og alle de følelser, man oplever, er helt okay. Jeg vil blot sige, at jeg synes, det lyder som om din krop er ved at finde sin balance igen efter din spiseforstyrrelse, og det er et rigtig positivt tegn.
Jeg synes det er godt du skriver herind, men hvis du føler dig bange for et muligt tilbagefald, vil jeg varmt anbefale, at du rækker ud til en person, som du føler dig tryg ved, og som kender din historie. Det er så vigtigt at have nogen, der kan støtte dig, hvis du mærker, at noget måske er på vej. At føle sig grebet og forstået i de svære stunder kan gøre en stor forskel.
Jeg håber, mit svar kunne hjælpe dig en smule på vej. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3