Anonym pige, 16 år
21. april 2025
Uanset hvordan jeg træner, kan jeg ikke komme af med de kraftige lår og min kæmperøv
Jeg er nok det man kalder kraftig bygget, med kraftige lår og en gigastor røv. Jeg er ikke tyk for jeg dyrker monstermeget sport og spiser fornuftigt, men uanset hvordan jeg træner kan jeg ikke komme af med de kraftige lår og min kæmperøv. Det gik mig meget på men der skete så det at jeg fik min første kæreste og han så helt anderledes på det. Når vi var intime gik han som det allerførste i lag med min røv (ja, okay, hvis i forstår) for den tændte ham åbenbart. Det var jeg jo megalykkelig over og fik det meget bedre med mig selv. Men for et stykke tid siden gik vi fra hinanden hvad jeg er dybt ulykkelig over. Nu føler jeg ikke der er nogen overhodet der gider se til min side og jeg er igen ked af min krop. Fx hvis jeg shopper og skal have et par jeans eller noget og og pigen i forretningen kigger ned på min røv og siger, vi skal da vist have fundet et nr. større til dig, så kunne jeg krybe i et musehul. Al min selvtillid fra dengang jeg havde min kæreste er forsvundet. Kan jeg gøre noget for at få lidt af den igen? Og nej, det hjælper ikke i bare siger jeg er god nok som jeg er!

GirlTalks svar
Hej anonyme
Tak for dit brev <3 Jeg er rigtig glad for at du har lyst til at dele de her tanker med mig og girltalk!
Jeg forstår godt de følelser, du beskriver, og jeg vil prøve at give dig så gode råd som jeg kan, som ikke er ”du er god nok som du er” – selvom det er du selvfølgelig, og det håber jeg du på et tidspunkt vil se.
Du har sikkert mærket det: der sker rigtig meget med kroppen når man går fra at være pige til at blive kvinde. Og rigtig meget af det er helt ude af ens kontrol. Det kan føles frustrerende og unfair, men jeg håber vi sammen kan finde en måde at se på det, som efterlader dig mere opløftet, og mindre kritisk overfor dig selv.
Må jeg spørge dig, om du følger f.eks. kvindelige modeller eller influencere på sociale medier? Har du bemærket hvordan deres kroppe ser ud? Passer de mere ind i den konventionelle idé om, hvordan en kvindekrop ser ud? Er det måske med til at få dig til at føle dig forkert, fordi du ikke ser din egen kropsform repræsenteret? Husk også, at dem der tilsyneladende har den ”perfekte” krop, helt sikkert også kan udpege noget, de gerne ville ændre.
Medierne og samfundet har altid haft et unaturligt stort fokus på, hvordan kvindekroppen skal se ud. For ikke særlig lang tid siden var det f.eks. den fyldige kvinde med store bryster og bagdel, der var idealet. Det er mildest talt umuligt at følge med, for vi har nu engang den krop, vi har. Og det er ikke fair – det kan vi hurtigt blive enige om. Derfor er det utrolig vigtigt, at vi prøver at finde fred med hvordan vi ser ud, for vi kan ikke forvente, at det kommer udefra.
Kroppen forandrer sig hele livet. Vi når en bestemt højde, og så begynder vi at skrumpe igen i alderdommen. Brysterne vokser i teenagealderen, og ofte også hver gang menstruationen kommer. Har du bemærket det? Bagdelen kan skifte form gennem hele livet. Hår kan skifte tekstur, nye skønhedspletter dukker op, hårene på benene vokser ud. Måske har du allerede fanget min pointe: vi kan ikke fastholde kroppen. Den vil hele tiden forandre sig, med alderen og med livet. Derfor er det ret urealistisk, at lykkes med at leve op til det samme skønhedsideal hele livet.
Måske kan du spørge dig selv hvad en god krop er for dig? Prøv at tænke på alt det, din krop giver dig lov til, samtidig med, at den ser ud som den gør. Du skriver, at du dyrker meget motion – er en god krop en krop der tillader dig at løbe, smage, gå, betragte, sove, spise? I bund og grund er det kroppens job  – og det lyder som om, at den klarer det rimelig godt for dig. Tal pænt til kroppen. Den gør sit bedste.
Jeg kan godt forstå hvis bekræftelsen fra din ekskæreste og personalet i tøjbutikkerne, betyder noget for dig. Det er helt naturligt og normalt at ville accepteres og passe ind. Her er to perspektiver, der måske kan få dig til at se anderledes på situationen: 1) du fandt en person, der elskede din krop som den er – du kan sagtens finde en, der vil elske din lige så højt, eller endnu højere.
2) tøj skal ændre sig for at passe os, vi skal ikke ændre os for at passe tøjet. Modeindustrien er stadig ikke særlig god til at gøre plads til diverse kropstyper, fordi deres produktion skal gøres så billigt og hurtigt. Samtidig kan størrelser også ændre sig fra buks til buks eller butik til butik. Nogle steder skal man måske have en L mens et andet sted skal man have en M. Det er forvirrende, derfor kan du bare ignorere mærket bag i bukserne. Klip det ud, hvis det hjælper dig. Det er lige meget hvad der står – det eneste der er vigtigt, er hvordan bukserne føles, og hvordan du synes de sidder på dig.
Jeg håber, at nogle af mine ord hjalp dig, og jeg håber du vil tage med dig, at den holdning du har til, hvordan din krop skal se ud, måske ikke er en holdning, du selv har valgt at have. Måske kommer den udefra, fra nogle unfair skønhedsidealer, som det er bedst bare at ignorere. I stedet kan du sige tak til kroppen, for alt det den kan og alt det, den tillader dig at gøre, opleve og føle.
Du er helt som du skal være, og det håber jeg snart du vil se. Hvis du har brug for at skrive mere om det, er du meget velkommen til at skrive til vores rådgivning <3
Kærlig hilsen Natascha