Anonym, 14 år
8. juli 2025
De tager mig med for at prøve bh’er - men jeg føler mig til grin
Hej Girltalk<3
Jeg er usikker på min krop.
Jeg elsker at være sammen med mine søde veninder, men lige for tiden er det lidt hårdt.
Det er som om jeg automatisk bliver udelukket fra samtalen når det handler om fx bh’er eller drenge.
Jeg er så træt af altid at blive slæbt med for at se dem prøve bh’er.
Åbenbart vil de ikke snakke med mig om det, men de vil godt have mig til at side og kigge på.
I går var jeg med dem inde igen.
Og der begyndte at tro at det måske var en joke at de havde mig med…
De grinte af alt hvad jeg sagde også hvis det var et svar på om bh’en fik hende til at se brunere ud.
Det er så fucked up.
Men jeg tror åbenbart at de synes det er sjovt at tage mig med fordi at jeg ikke har lige så store bryster som dem…
Hvad skal jeg gøre?!!??

GirlTalks svar
Kære du,
Hvor er jeg glad for, at du skriver. Det, du beskriver, lyder både ensomt og uretfærdigt - og jeg får helt ondt i maven på dine vegne, når jeg læser det. Du lyder som en virkelig god veninde, og det er slet ikke okay, at du bliver behandlet sådan.
Når du fortæller, at de griner af dig, og at du føler dig udelukket eller udstillet, så forstår jeg godt, at det gør ondt. Det er helt normalt at blive usikker på sig selv, når man oplever, at dem man troede var ens veninder, ikke møder én med respekt. Det er faktisk rigtig stærkt, at du sætter ord på det her - det viser, at du godt kan mærke, når noget ikke føles rigtigt.
Er det ægte venskab?
Du spørger, hvad du skal gøre. Måske kan du starte med at spørge dig selv: Får jeg det godt eller dårligt af at være sammen med mine veninder?
Gode veninder er nogen, der får dig til at føle dig set, tryg og accepteret - ikke nogen, der udstiller dig, griner af dig eller får dig til at tvivle på dig selv.
Det kan føles svært at sige fra, især hvis man gerne vil høre til. Men du må gerne sætte en grænse og fx sige:
• “Jeg vil gerne være sammen med jer, men det gør mig ked af det, når I griner af mig.”
• “Jeg har ikke lyst til at tage med og kigge på, når I prøver bh’er - det føles ikke rart.”
Hvis du ikke føler, at du bliver taget alvorligt, selv når du prøver at sige noget, så er det helt okay at trække dig lidt og tænke over, om det her er de rigtige mennesker at bruge din energi på. Du fortjener at være omgivet af veninder, der ser dig for den du er, og som ikke får dig til at føle dig mindre.
Du er mere end “store bryster”
Det gør mig så ked af det, at du føler, det hele handler om bryster. Din værdi sidder ikke i din krop - den sidder i alt det, du er. Din humor, din omsorg, din personlighed. Det er det, ægte veninder ser. Og de findes - også selvom det lige nu føles lidt sort.
Husk at du er god og smuk nok, som du er. Du fortjener gode oplevelser med søde veninder - og det er helt okay at sige fra, når man føler sig dårligt behandlet.
Og husk - du er ikke alene. Hvis du har lyst til at skrive mere eller bare snakke med én, der lytter, så er GirlTalks chat altid åben om aftenen.
Jeg hepper på dig!
Kæmpe kram,
Danni @ GirlTalk