Tvivl og tanker om seksualitet
Kære GirlTalk, her de sidste måneder har jeg tænkt utrolig meget over min seksualitet . Jeg er rimelig sikker på at jeg er biseksuel, fordi at jeg føler at jeg er tiltrukket af piger. Men hvordan kan jeg vide det hvis jeg aldrig har haft en kæreste eller været forelsket? Jeg er bange for at snakke med mine veninder om det fordi at vi i forvejen har et ret “touchy” forhold til hinanden, altså holder i hånd, krammer, kysser på kinden osv. Det er jo alt sammen kun venskabeligt men jeg er bange for at de tror jeg er forelsket i dem hvis jeg fortalte dem om min seksualitet. Måske er det bare en fase men jeg føler det er så virkeligt. Jeg føler mig tiltrukket af piger, men måske synes jeg bare at de er flotte? Jeg skammer mig tit over det, jeg ved egentlig ikke hvorfor. Jeg vil bare gerne være normal. Vh en meget forvirret pige <3

GirlTalks svar
Kære dig <3
Tusinde tak for dit brev, og fordi du har lyst til at dele dine tanker og oplevelser med os. Det er virkelig modigt af dig, og jeg er helt sikker på, at mange andre piger, kan spejle sig i det, du oplever.
Du skriver, at du er rimelig sikker på, at du er biseksuel, fordi du er tiltrukket af piger, og spørger hvordan du egentlig kan vide det, hvis du ikke før har været forelsket eller haft en kæreste. Først og fremmest har jeg lyst til at fortælle dig, at det er helt normalt at være forvirret og i tvivl om sin seksualitet, særlig når man ikke har prøvet at være forelsket eller at have haft en kæreste før. Det er derfor helt naturligt, at have det sådan!
Det lyder dog til, at du faktisk er ret god til at mærke efter, hvad du føler og hvordan du har det - det er virkelig sejt, og det håber jeg, at du vil blive ved med. Så er jeg helt sikker på, at du nok skal lære din seksualitet bedre at kende med tiden og i det tempo, der føles rart og trygt for dig.
Du skriver også, at du kan mærke skam, og bare gerne vil være normal. Jeg kan virkelig godt forstå, hvis det nogle gange kan være svært at føle sig normal, når man oplever og føler noget, som ens veninder måske ikke føler, eller taler om. Jeg får lyst til at fortælle dig, at du er helt normal, og lige præcis som du skal være - og det ændrer din seksualitet ikke på! Selvom man er biseksuel betyder det bestemt ikke, at man ikke er normal <3 Måske er der også andre i din omgangskreds, som har nogle af de samme oplevelser som dig, men som også synes det er svært, at tale højt om. Seksualitet kan være et svært emne at tale om, og det er altid okay at tage det i sit eget tempo <3
I dit brev skriver du også, at du er bange for at tale med dine veninder om det, fordi du er bange for, om de så misfortolker de venskabelige berøringer i jeres venskab til at være en forelskelse fra din side af. Det er helt okay at have det sådan, og helt i orden hvis du ikke er klar til at tale med dine veninder om det.
Men, hvis du på et tidspunkt får lyst til at tale med dine veninder om dine oplevelser, så kan du måske overveje, at starte med én enkelt veninde, som du tror kunne være god at betro sig til og tale med? Hvis du på et tidspunkt gør det, så kan du også overveje at sige til den veninde, at du har været nervøs for at fortælle om dine oplevelser, blandt andet fordi, du ikke har lyst til, at hun skal misforstå dig, og tro, at du så måske er forelsket i hende. Dermed kan du sige til hende, at jeres venskab kun er venskabeligt. Hvis du slet ikke har lyst til at tale med dine veninder om det, så kan du også overveje, om der er en anden person tæt på dig, fx. et familiemedlem eller en god lærer, som kunne være tryg for dig at tale med <3
Hvis du har lyst til at vide mere om biseksualitet, så kan du overveje at besøge Sex & Samfunds Sexlinje for unge, hvor du kan læse om, hvad det blandt andet vil sige, at være biseksuel: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/biseksualitet.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Endnu engang tak fordi du havde lyst til at dele dine tanker og oplevelser med os - du er altid hjertelig velkommen til at skrive til os igen.
Stort kram og tanker
Lisa