Anonym, 16 år
28. maj 2025
Når jeg kigger mig i spejlet, ser jeg kun en mega overvægtig pige. Hva ska jeg gøre?
Hej jeg er en pige på 16 og og snart 17 og jeg går på efterskole. Det har været et vildt år både på godt og ondt jeg har altid vidst jeg var anderledes og jeg ikke var lige så god i skolen som andre og i 7 klasse gik det helt galt jeg fik det rigtigt dårligt mentalt jeg har altid været den tykke pige i venne gruppen og jeg endte ud i selvskade og sulte mig selv og oven i alt det var jeg i gang med en udredning for ADHD jeg kæmpede for at have en normal hverdag hvor folk ikke kunne se jeg havde det dårligt jeg pjækkede fra skolen og råbte af mine forældre og stak af hjemme fra jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre jeg følte alt jeg gjorde var forkert da jeg fik det værre og værre i 8 og i 9 begyndte jeg at se lys for første i to år jeg havde en fantastisk kontaktperson fra kommunen som hjalp mig igennem alle de svigt fra både psykertien og fra min sagsbehandler som jeg fik ny af hele tiden og så i august startede jeg på efterskole og jeg fik svar på min udregning og jeg havde ADHD og jeg var lettet som samtidig var jeg bange for hvad folk ville tænke om mig jeg havde nogle meget svære måneder i starten af efterskole og var tæt på at droppe ud men jeg holdte ud og så i november begyndte det at gå rigtigt godt men nu er det på vej ned af bakke igen jeg spiser næsten ikke og det har jeg ikke rigtigt gjort i 4 måneder og nogle af lærerne er begyndt at kommentere på det men jeg siger jeg har det fint og det bare er min ADHD medicin der gør jeg har tabt mig 13 kilo fordi jeg vil ikke have de ved hvor dårligt jeg har det min hjerne og mine tanker drukner mig de siger jeg ikke må spise noget med Kalorier fordi så tager jeg på og det er mit værste mareridt og hvis jeg så spiser noget slik eller andet for jeg så dårlig samvittighed at jeg enten kaster op eller løber en tur eller laver hård træning og min lærer siger at det er ved at gå galt for mig og at man godt kan se jeg har tabt mig meget men det kan jeg ikke se når jeg kigger mig selv i spejlet ser jeg en meget overvægtig pige
Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

GirlTalks svar
Kære du,
Tusind tak for dit brev - og for din tillid. Det kræver rigtig meget mod at åbne op, som du har gjort her.
Det lyder til, at du har været igennem rigtig meget - både mentalt og fysisk - og at du stadig kæmper. Det giver så god mening, hvis du føler dig overvældet.
Som en person med ADHD, der også har kæmpet med selvskade, vil jeg gerne sige: Du er ikke alene. Og du er ikke forkert.
Jeg forstår godt, hvor tungt det kan føles, når man hele tiden prøver at følge med, passe ind og samtidig skjule, hvor svært man har det. Det er så opslidende - og det giver mening, hvis det nogle gange føles, som om det hele vælter.
Når man har det dårligt, kan det føles trygt at prøve at få kontrol - fx gennem mad, træning eller ved at straffe sig selv. Det er en måde at håndtere svære følelser på, men ofte ender det bare med at gøre det hele endnu sværere.
Du skriver, at du ser en meget overvægtig pige i spejlet. Men din ret til at trives, til at være glad, elsket og tryg - den afhænger ikke af din vægt. Du kunne veje 500 kg og stadig fortjene omsorg, kærlighed og respekt.
Nogle gange er vi meget hårdere ved os selv, end vi ville være over for andre. Det, du ser i spejlet, er ikke nødvendigvis det, andre ser - eller sandheden.
Du er så meget mere end din vægt.
Jeg vil også gerne rose dig for noget vigtigt:
Selvom du har det svært, kan du mærke, at noget ikke føles rigtigt - og det er faktisk en stor styrke. Mange når dertil uden helt at kunne sætte ord på. Den selvindsigt, du viser, gør det muligt at forstå dine egne mønstre lidt bedre - og det er et skridt hen imod mere ro.
Nogle gange kan det hjælpe at forestille sig, at man er veninde til sig selv.
Måske kan du prøve at spørge dig selv:
• Hvis det var min veninde, der havde det sådan - hvad ville jeg sige til hende og ønske for hende?
• Hvad gør dig til "dig"? Forestil dig ex. du beskriver en veninde's bedste sider. Her ville du nok nævne hendes smil, hendes personlighed, at hun er en god ven etc. frem for noget fysisk. Hvordan ville du beskrive dig selv, hvis du ikke fokuserede på det fysiske?
• Hvornår opstår de svære følelser - og er der nogen reaktioner, der går igen?
• Kan du komme i tanke om andre ting, der kan give ro når de svære følelser opstår? Måske du kan udfordre dig selv til at prøve noget kreativt, såsom musik, at skrive eller tegne?
Du har før vist, at du kan komme igennem svære perioder - fx da du holdt ud i starten på efterskolen, eller da du fik støtte fra din kontaktperson. Det fortæller mig, at du har en styrke i dig, som kan hjælpe dig gennem de svære følelser. Måske kan du tage et lille skridt og sige det højt til en voksen, du stoler på - fx en lærer eller din kontaktperson?
Du behøver ikke fortælle alt på én gang, men bare lidt ærligt om, hvordan du virkelig har det. Du risikerer måske at blive mødt med endnu mere omsorg, end du forestiller dig.
Du skal vide, at du er så meget mere end din vægt eller "hende med ADHD". Du er et menneske med styrker, drømme og mod - og du fortjener ro i hovedet, støtte omkring dig og at føle dig godt tilpas i din egen krop. Uden kamp.
Jeg tror på, at det er muligt for dig - og jeg hepper på dig!
Kæmpe kram,
Danni, Girltalk