Jeg føler mig skyldig over mine følelser, men jeg vil heller ikke fravælge min egen trivsel og gemme dem helt væk
Kære Brevkasse,
Jeg er en pige på 16 år der lige er startet i gymnasiet. I min klasse går der en dreng jeg synes rigtig godt om, og som jeg crusher på. Han har dog en kæreste (langdistance). Jeg føler mig skyldig over mine følelser, men vil heller ikke fravælge min egen trivsel og gemme dem helt væk. Jeg prøver aldrig aktivt at gøre noget for f eks fysisk kontakt osv, men han initierer tit til kram, vil smage på det jeg drikker, eller går for sjov meget tæt på mig. Jeg er i tvivl om hvad hensigten er med hans opførsel, og føler mig skyldig når jeg lader ham gøre det han gør, fordi jeg også selv har lyst til det. Jeg har det ret svært med hvordan jeg skal tolke det hele, også specielt fordi jeg ikke stoler på min mening (det er jo ret biased, når jeg gerne vil have ham til at kunne lide mig). Vi er i hvert fald rigtig gode venner, og har det sjovt, og hygger os virkelig meget. Jeg ville sætte pris på et mere objektivt svar uden bias.
Jeg håber ikke det blev for langt:)
Kh Anonym

GirlTalks svar
Kære Anonym ❤️
Tusinde tak fordi du skriver ind til os på Girltalk med dit gode spørgsmål, og tak for du deler dine tanker og følelser. Det kræver mod at åbne op, især når det handler om noget så sårbart som kærlighed og venskab ❤️ Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt normalt at have sådanne følelser i din alder, og du skal ikke føle dig skyldig over at kunne lide nogen. Dine følelser er gyldige, og det er vigtigt at anerkende dem ❤️
Det lyder som om, du har et godt forhold til ham, hvilket er en fantastisk base at bygge videre på. Jeg ser det ud fra to sider. At han tager initiativ til kram og fysisk kontakt kan betyde, at han værdsætter dit selskab og måske også nyder den nærhed, I har sammen. Det kan dog også være, at han ser det som venskabelige kram uden romantiske intentioner. Jeg kan godt forstå, at de kan være svært at tolke, især når der er følelser involveret, men husk, at det er helt okay at være usikker ❤️
Mit råd til dig er at fortsætte med at være dig selv og nyde jeres venskab. Giv dig selv lov til at have følelserne, men prøv også at være opmærksom på grænserne, især fordi han har en kæreste. Det kan være en god idé at reflektere over, hvad du ønsker fra situationen, men også hvad han faktisk også er i stand til at tilbyde dig. Hvis jeg må være helt objektiv, så er det faktisk nok svært for ham at gå i en romantisk relation med dig, når han har en kæreste - også selvom han stadig kan have fysisk kontakt, går meget tæt på dig eller gerne vil smage det, som du drikker. Ud fra dit brev så lyder det også til, at han har en interesse i dig, men før end han ved præcis, hvordan har han har det, så er det faktisk svært at bygge på en romantisk relation uden, at der er nogen, som bliver såret.
Hvis du føler dig klar til det, kan du også overveje at tale med ham om, hvad I begge ønsker fra jeres relation ❤️ Her synes jeg, at du skal forsøge at være meget ærlig over for ham i forhold til, hvad du oplever, at han gør, og vær samtidig nysgerrig på, hvad han tænker om sine handlinger. Om han har nogle tanker bag, eller om han bare føler, at det er sådan, at man er venner. Det kan man godt spørge om på en omsorgsfuld og ærlig måde, så han heller ikke føler sig angrebet. Og hvis du så kan mærke, at du har brug for at sætte nogle rammer eller grænser for jeres relation - alt efter, hvad han kan tilbyde dig - så er du i din fulde ret til at gøre det. Eksempelvis om du gerne vil have, at I kan fortsætte med at være fysiske, eller om du gerne vil have afstand fra det.
Vigtigst af alt så husk at prioritere din egen trivsel, dig selv og dine grænser ❤️ Det er helt okay at sætte grænser for dig selv, hvis du føler, at det bliver for svært at navigere i dine følelser. Uanset hvad der sker, er det vigtigt at tage vare på dig selv og dine følelser. Husk dig selv først ❤️
Tag det i dit eget tempo, og husk at det er en del af at vokse og lære om kærlighed og venskab.
Stort kram og kærlige tanker,
Trine Johanne ❤️