Anonym, 13 år
17. marts 2025
Jeg vil gerne gå på både efterskole og gymnasiet, hvad gør jeg?
Jeg har et pres om at jeg gerne vil gå på det gymnastie som min skal på men jeg vill også gerne gå på efeterskole. Har i nogle råd?

GirlTalks svar
Kære dig,
Tusind tak for dit brev - vi er så glade for, at du har lyst og mod på at skrive herind <3 Hos Girltalk kan man skrive ind om alt, og selvom vi ikke nødvendigvis kan komme med en endelig løsning, så vil jeg gøre mit absolut bedste for at komme med et svar du kan bruge <3
Det lyder som en forvirrende situation du står i, hvor du både skal vælge mellem efterskole og gymnasiet <3
Som det første vil jeg rigtig gerne lige slå en kæmpe streg i sandet for, at du overhovedet ikke har travlt <3 Der er så mange, der siger, at man skal nå en masse, men ingen har ikke travlt, og især ikke når man "kun" er 13 år - du kan nå en hulens masse <3
Jeg er lidt nysgerrig på, hvad der gør, at du føler dig så i tvivl? For når jeg kigger på det du skriver og din alder, så tænker jeg, at du sagtens kan nå begge dele <3 På rigtig mange efterskoler findes der jo flere klassetrin, og derfor tænker jeg, at der nok også er mulighed for at gå på efterskole på i 8, 9 og 10 klasse på de efterskoler du måske kigger på <3 Desuden har gennemsnitsalderen, for at starte i gymnasiet, været stigende i flere år og derfor starter mange først på gymnasiet som 17-18 årig - hvis den form for information kan hjælpe lidt på dine overvejelser <3
Jeg håber, at mit svar har kunne hjælpe dig lidt på vej med dine overvejelser og, at du finder frem til den helt rigtige beslutning for dig <3
Du er altid velkommen til at skrive ind igen, hvis du får brug for os <3 Du kan både kontakte os i vores chatrådgivning eller her i brevkassen. Vi vil rigtig gerne lytte og give gode råd <3
Kæmpe kram, Mille <3