Amalie, 16 år
6. juli 2025
Jeg starter på gym efter sommerferien og selfølgelig glæder jeg mig, men jeg er også nervøs
Hej Girltalk og jer andre
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller hvem man kan snakke med om det her, så derfor har jeg valgt at skrive herinde.
Jeg starter på gym efter sommerferien og selfølgelig glæder jeg mig, men jeg er også nervøs.
Jeg har altid været lidt bagud i skolen, mest pga mit mentale helbred, og jeg er bange for at det også kommer til at påvirke min gymnasie tid.
Jeg drikker heller ikke ligesom de fleste andre på gym gør, hvilket jeg er bange for også kommer til at gøre at jeg ikke kan “følge” med i det sociale…
Har I måske nogle råd eller ideer til hvad jeg kan gøre for ikke at være lige så nervøs?
Jeg ved godt der ikke er meget info, men jeg håber alligevel i kan hjælpe<3
Tak på forhånd
- Amalie

GirlTalks svar
Kære Amalie
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op omkring dine tanker. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt – både det svære, det sårbare og det, man måske ikke har sagt højt før. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig det svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Jeg forstår virkelig godt, at du er nervøs for at skulle starte på gymnasiet. Det er en stor forandring, et helt nyt kapitel fyldt med nye mennesker – nogle du måske kender i forvejen, men ikke nødvendigvis er tætte med, og mange du aldrig har mødt før. Det er helt naturligt at føle sig usikker i sådan en situation.
Du nævner, at dit mentale helbred har påvirket din skolegang, og at du derfor føler dig bagud. Det er vigtigt at anerkende, hvor svært det kan være, og hvor meget styrke der ligger i bare at stå ved det. Men måske kan du prøve at se gymnasiet som en mulighed. En frisk start, hvor du har chancen for at finde en ny rytme, skabe nye vaner og opdage nye sider af dig selv. Det kan være et sted, hvor du lærer at arbejde sammen med dit mentale helbred, i stedet for imod det, samtidig med at du udforsker spændende fag og møder nye mennesker, der måske viser sig at være en god støtte.
Det er helt okay, hvis det ikke føles sådan lige nu. Det er ikke let at ændre syn, især når man står midt i det svære. Men måske kan du tage denne tanke med dig - At det, du går igennem nu, faktisk kan være med til at gøre dig stærkere. Stærk nok til at klare gymnasiet, og ikke bare overleve det, men også finde glæde i det. For ofte er det netop de hårde perioder, der gør os i stand til at vokse, forstå os selv bedre og få mest muligt ud af de nye oplevelser, vi møder.
Du behøver ikke have alle svarene lige nu – det vigtigste er, at du tager det ét skridt ad gangen, og giver dig selv lov til både at være nervøs og håbefuld på samme tid.
Når man starter på gymnasiet, bliver der ofte arrangeret forskellige sociale aktiviteter, som har til formål at styrke fællesskabet og skabe nye relationer. Nogle af disse arrangementer kan være fester, og i nogle tilfælde vil der være alkohol involveret. Det er vigtigt at huske, at det hverken er et krav at deltage i disse fester eller at drikke alkohol, hvis man vælger at være med. Der er mange måder at have det sjovt og være social på, som ikke behøver at involvere alkohol. Det sociale fællesskab skabes ikke kun gennem fester, det kan også opstå i hverdagen, i undervisningen, gennem gruppearbejde eller andre fælles aktiviteter. Ofte er der også forskellige klubber eller aktiviteter på gymnasiet, hvor man kan finde forskellige fællesskaber at blive en del af, måske du kunne opsøge disse?
Hvis man har lyst til at være med til festerne, men ikke har det godt med at drikke, er det helt i orden. Du kan deltage på dine egne præmisser, måske kun blive der i kort tid, tage en ven med som støtte, eller bare være til stede uden at drikke. Og hvis du helt vælger at lade være med at deltage, er det også et helt okay valg. Det vigtigste er, at du gør det, der føles rigtigt for dig.
Der er mange veje ind i det sociale liv på gymnasiet, og det handler ikke om at passe ind i en bestemt form – men om at finde din egen måde at være en del af fællesskabet på.
Jeg håber, mit svar kunne give dig lidt til eftertanke. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3