Jeg plejer at være glad, men lige nu orker jeg ingenting
Heyyyy girltalk
Efter det er begyndt at blive koldt og solen ikke længere kommer frem kan jeg mærke at mit humør er styrtdykket. Jeg har ikke længere overskud til at være den søde/rare/komplimenterende(ved ik om det er et ord, men mener bare at give komplimenter osv.;)) veninde som jeg godt kunne tænke mig jeg var.
Jeg plejer at være rigtig god til ikke at være jaloux, støtte mine veninder, og heppe på dem, men nu har jeg bare ik overskud til det.
Her i slutningen af 7 til starten af 8 har jeg fået VIRKELIG mange nye venner(som jeg er MEGET glad og taknemmelig for<3) men for at være helt ærlig har jeg bare ik overskud til dem allesammen. Jeg er konstant træt og har også følt mig syg/sløj i 2 uger.
Jeg keder mig, aner ik, hvad jeg skal lave og det er ikke engang fordi jeg ikke har nogen jeg kan hænge ud med(heldigvis)<3. Det hele føles bare virkelig tungt og jeg har intet overskud. Jeg gør mig ALTID umage i skolen men nu orker jeg ikke og vil bare være færdig<3
Sidste år skete det samme bare meget senere i juleferien græd jeg hver ENESTE aften og lå til kl. 1, jeg var ked af det og følte oprigtig bare at det var som om der var en kæmpe kulde dæmon inden i mig som gjorde at hver gang det blev aften blev jeg trist/ked af det og fik en kæmpe knude i halsen og maven.
Jeg kunne ikke rigtig gøre noget andet end at græde<3
Jeg er også normalt en person der ikke har så langt til at blive ked af det og derfor ville (jeg selv sige) at jeg er ret god til at få styr på det og finde ud af hvorfor og hvordan jeg hjælper mig selv-så jeg kan få det godt igen<3
Men på den anden side har jeg det lowkey okay med at græde for det er noget jeg på en måde ‘kender’ og det er noget jeg gør for mig selv så det har jeg det egentlig fint med<3
Ved godt det er lidt invirklet og endte med at blive lidt af en roman<3
Kærlig hilsen A<3

GirlTalks svar
Kære A ❤️
Tusind tak for dit brev - det er virkelig flot, at du deler dine tanker så ærligt. Jeg kan mærke, at du har tænkt meget over det, og jeg får lyst til at give dig et stort kram.
Det, du beskriver, med at humøret falder, når det bliver koldere og mørkere, er noget, rigtig mange oplever. Det er helt normalt, at energien falder, og at man ikke orker lige så meget som man plejer - især når kroppen samtidig føles lidt sløj. Det er ikke et tegn på, at du er forkert, men på at din krop og dit sind reagerer på årstiden og på, at du har meget omkring dig.
Jeg synes, det er så fint, at du selv kan se, at gråd kan være en slags ventil for dig. Det er faktisk en rigtig sund måde at få følelser ud på - at græde kan hjælpe kroppen med at regulere og slippe svære følelser. Så det er godt, at du kender den måde at passe på dig selv på.
Samtidig kan det også være hjælpsomt at lægge mærke til, hvornår og hvorfor de her følelser kommer. Du skriver, at du plejer at være god til at finde ud af, hvorfor du bliver ked af det - måske kan du prøve at skrive ned i løbet af en uge, hvornår du begynder at føle dig ked af det - er det altid om aftenen? Efter en lang dag? Eller når du har været meget sammen med andre?
Det kan hjælpe dig med at opdage mønstre og give dig mere forståelse for, hvad der tricker “kuldedæmonen”, som du så fint kalder det.
Hvis du oplever, at de her følelser varer ved i længere tid, eller at du bliver ved med at føle dig meget træt og sløj, kan det være en god idé at tage en snak med en læge. Nogle gange kan det handle om noget så simpelt som D-vitamin-mangel eller andre ting, som man kan få hjælp til.
Men det er også vigtigt at sige, at det er helt normalt at have perioder, hvor energien er lavere, især når det bliver vinter. Det er okay ikke altid at kunne være “den søde/rare” veninde - du behøver ikke være på hele tiden. Nogle gange er det bedste, du kan gøre, at tage dig kærligt af dig selv og give dig selv lov til at hvile.
Du er allerede godt i gang med at passe på dig selv ved at skrive herind og reflektere over, hvordan du har det. Det viser, at du tager dine følelser alvorligt, og det er en kæmpe styrke.
Bliv ved på den måde, og så er jeg slet ikke i tvivl om, at du nok skal finde tilbage til dit "gamle jeg" igen. Husk, at det er helt okay at tage sig af sig selv først - lidt ligesom når man i et fly får at vide, at man skal tage iltmasken på selv, før man hjælper andre. For man kan ikke være noget for andre, hvis man ikke passer på sig selv.
Kæmpe kram til dig ❤️
Danni @ GirlTalk