<3, 13 år
31. maj 2025
Jeg har lige fået min menstruation, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
hej girltalk
jeg har lige fåt min mens og jeg ved ik hva jeg skal gøre. det føles mærkligt og jeg syns det er lidt pinligt. jeg har ik sagt det til nogen endnu ik engang mine veninder for jeg ved ik om de os har fået det.
er bange for at bløde igennem i skolen eller at nogen ser at jeg har bind med. ved ik hvad jeg ska gøre hvis jeg får det i skoletiden og ik har noget med. det stresser mig sygt meget
min mor siger det er normalt men det føles ik normalt. føles som om det bare er mig og at jeg er anderledes.
tak fordi i læser det her

GirlTalks svar
Kære søde dig <3
Tusinde tak for dit meget fine og sårbare brev. Det kræver virkelig meget mod at åbne op, som du har gjort! Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Det er helt normalt at synes, at det er mærkeligt og måske lidt pinligt at få sin første menstruation! Det er noget helt nyt, som man lige skal vænne sig til at leve med. Langt de fleste har det præcis som dig i starten, så du er bestemt ikke alene! <3
Du skriver, at du ikke har fortalt det til dine veninder endnu. Du bestemmer helt selv, hvornår - og om - du vil dele det med dem. Personligt fortalte jeg selv min bedste veninde det meget hurtigt efter. Jeg vidste, at hun allerede havde fået menstruation. Det var en stor hjælp for mig, at hun kunne fortælle mig om det og købe bind og tamponer sammen med mig. Du skriver, at du ikke ved om dine veninder har fået menstruation endnu. Hvis du deler det med en eller flere af dine veninder, vil du måske opdage, at nogle af dem også har fået det og har gået rundt med samme tanker som dig <3
Det er helt naturligt, at bekymrer sig om at bløde igennem. Hvis du er bange for at få menstruation i skoletiden uden at have noget med, kan det være en god idé at pakke en lille "nød-pakke" i din taske – f.eks. med bind eller trusseindlæg og et par ekstra trusser. Mange skoler har også bind på toilettet eller hos en lærer, så du kan altid spørge, hvis du mangler. Og hvis du en dag bløder igennem, så husk: det sker for rigtig mange, og det er ikke pinligt. Det er bare kroppen, der fungerer, som den skal <3
Selvom man ikke kan sige præcis, hvornår ens menstruation kommer, så er der her nogle typiske tegn, du kan holde øje med:
• Du kan få menstruationssmerter
• Du kan få ømme bryster
• Du kan få humørsvingninger
• Du kan blive oppustet
• Du kan få lysebrunt, hvidt eller hvidgulligt udflåd
Herudover er der også mange menstruations apps som kan hjælpe dig med at få et overblik over din cyklus. Du kan prøve det af, og se om det fungerer for dig <3
Husk, at menstruation ikke er farligt! Jeg forstår godt, at det kan virke skræmmende i starten, men med tiden lærer du din egen krop at kende, og det bliver en helt naturlig del af livet. Du er ikke alene - næsten halvdelen af verdens befolkning har prøvet det <3
Jeg håber, at mit svar har beroliget dig lidt <3 Husk at du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3