<3, 14 år
15. april 2025
Jeg føler bare, at hun er min allerbedste ven, men at jeg ikke er hendes
Hej girltalk
Jeg har et dilemma som jeg håber i kan hjælpe med.
Jeg har en bedste veninde over i skolen som jeg elsker over hele mit hjerte <3 Jeg føler bare at hun er min allerbedste ven, men at jeg ikke er hendes. Hun har en meget større vennegruppe end mig, og det er jeg også glad over på hendes vegne, men her for noget tid siden spurgte jeg hende om vi skulle hænge ud, og hun sagde at hun ikke lige havde tid pga. lektier og familie, hvilket er så fair! Men jeg så så på hendes story, at hun var sammen med hendes bedste veninde. Jeg følte mig bare lidt nedprioriteret der </3
Jeg vil helst ikke snakke med hende om det da jeg er bange for at det ødelægger noget mellem os.
Håber i kan hjælpe<3
Kh en lidt forvirret pige <3<3<3

GirlTalks svar
Kære dig
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op omkring dine tanker. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt – både det svære, det sårbare og det, man måske ikke har sagt højt før. Når du vælger at dele dine tanker her, giver du ikke bare dig selv en stemme – du kan også være med til at give andre piger mod til at åbne op om deres egne oplevelser. På den måde minder vi hinanden om, at vi ikke behøver at gå med det hele alene. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig det svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Jeg forstår virkelig godt, at du føler dig nedprioriteret – det er en tung og sårbar følelse at stå i. Og når det ovenikøbet bliver tydeligt, at den anden vælger at tilbringe tid med andre, netop den dag du havde spurgt, så gør det kun smerten dybere. Det er helt naturligt at blive skuffet og ked af det – det siger ikke noget svagt om dig, tværtimod. Det vidner om, at du har et stort og åbent hjerte. Du er et menneske med dybe følelser, og du fortjener oprigtigt at blive set, værdsat og mødt med samme varme, som du selv giver.
Jeg forstår også godt, at det kan være svært at tale om – måske endda føles som om det kunne ødelægge noget, hvis man bringer det op. Men en tanke jeg fik, var, at hvis hun virkelig er en ægte veninde, så vil hun også ønske at kende dine følelser. Hun vil have plads til dig og det, du bærer på – også når det er sårbart. Ægte venskaber rummer ikke kun grin og gode stunder, men også ærlighed og modet til at være åben, selv når det føles lidt skrøbeligt. Og måske kan netop det skabe en dybere forbindelse mellem jer.
Hvis du ikke har lyst til at dele dine tanker og følelser med hende, så kan det også være en anledning til at stoppe op og mærke efter, om det her er et venskab, du ønsker at holde fast i. Alle venskaber er forskellige, og det er ikke altid, at ens bedste veninde ser én på samme måde, som man selv ser hende. Det betyder ikke nødvendigvis, at hun ikke er vigtig for dig, men det kan måske sætte både situationen og jeres relation i perspektiv. Det er helt okay at tage sig tid til at overveje, hvad du har brug for i et venskab – og om du føler dig mødt i det.
Jeg håber, mit svar kunne give dig lidt til eftertanke. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3