Saga, 14 år
17. marts 2026
Hvad hvis han ikke synes jeg er pæn, sød eller sjov nok? Måske han kommer til at synes jeg er mærkelig?!
Hej GirlTalk <3
Ok så der er sket super meget de sidste par uger... jeg går i 8., og der er en dreng fra 9. som jeg er VILDT forelsket i og har været det i ret lang tid nu. Jeg har været for genert til at gøre noget indtil en veninde gav nogle kærlige skub, og nu er jeg begyndt at skrive med ham. Jeg er SÅ OPPE AT KØRE!!!! Han giver mig rigtig mange komplimenter, vi skriver sygt meget og har personlige samtaler. Nu har han så spurgt om jeg vil på date, og det sagde jeg selvfølgelig ja til!! :D
Men jeg er SÅ nervøs. Hvad hvis han ikke synes jeg er pæn, sød eller sjov nok? Måske han kommer til at synes jeg er mærkelig?!
Det spiller ret meget over i mit selvværd og selvbillede. Han er lige det ældre end mig, og jeg er bange for at han synes jeg er for barnlig eller sådan noget. Og så har jeg det sådan at der sikkert er mange meget pænere og tyndere piger fra hans klasse.
For det svinger lidt med, hvordan jeg har det med mig selv. Jeg synes da at jeg er sød, sjov og klog, og han siger jeg er talentfuld, hvilket vel også er rigtigt nok. Og som regel kan jeg godt lide min krop, men nogle gange føler jeg at jeg burde være tyndere. Jeg er selvbevidst nok til at se at jeg overdriver, men alligevel kan jeg ikke lade være med at være kritisk mod min vægt. Især mod mine ben. Derfor prøver jeg at træne nogle gange om ugen, jeg er bare bange for, hvad han kommer til at tænke.
Ååååh, hvad skal jeg gøre for at blive mere komfortabel med mig selv? Nogle gode råd?
Tusind tak, STOR kærlig hilsen Saga <3

GirlTalks svar
Kære Saga 💗
Tusinde tak for dit brev! Det lyder som en virkelig spændende tid, du står i lige nu, og jeg kan godt forstå, at du er oppe at køre. Det er altid dejligt at få opmærksomhed fra en person, man godt kan lide.
Det lyder virkelig dejligt, at han har spurgt, om I skal på date, og at du har sagt ja, selvom det måske føles lidt for spændende i maven.
Du skriver, at du er bange for, at han ikke synes, du er pæn, sød eller sjov nok. Jeg tænker, at det er nogle helt normale tanker at have, når man godt kan lide nogen. Man vil jo rigtig gerne være netop de ting. Du skriver også, at der er andre piger i hans klasse, som er pænere og tyndere end dig. Det er helt naturligt at komme til at sammenligne sig med andre, men husk på, at det er DIG, han har inviteret på date og bruger tid på at skrive med.
Du skriver også, at du kan være lidt kritisk over for din krop og din vægt. Samtidig skriver du heldigvis, at du som regel godt kan lide din krop, og at du godt ved, at du nogle gange overdriver de negative tanker. Det er virkelig godt, at du kan se det, også selvom de svære tanker nogle gange fylder mere.
Når du alligevel bliver i tvivl, kan du måske prøve at minde dig selv om, at det er okay at man kan komme til at sammenligne sig med andre, men at sandheden er, at han ikke leder efter “den flotteste pige i verden”. Han har valgt dig, fordi du er DIG.
Nogle gange kan det også hjælpe at øve sig i at tale lidt pænere til sig selv. Prøv at tænke over, hvordan du ville tale til en veninde, hvis hun var kritisk omkring sit udseende. Du ville sikkert være sød og opmuntrende, og det fortjener du også selv.
Til daten kan det måske hjælpe at tænke, at du ikke skal præstere noget eller være perfekt. Du skal bare være dig selv. Husk også, at I begge har ansvar for, at det bliver en god date. Det er ikke kun ham, der skal kunne lide dig, du skal også kunne lide ham.
Hvis du er bange for, at der opstår stilhed, kan det måske være en god idé at have tænkt lidt over nogle spørgsmål på forhånd. Måske noget, I allerede har skrevet lidt om hjemmefra?
Jeg håber, at daten kommer til at gå rigtig godt. Og uanset hvad, så er du god, præcis som du er 💗
Kærlig hilsen
Kirstine <3