I hippetiden gik mange piger og kvinder topløse eller nøgne rundt, og jeg ville da dø hvis jeg skulle vise mig nøgen offentligt
I skolen har vi et emne om hippietiden. Vi har så set nogen film og billeder og der er så nogen ting der undrer mig. Men jeg tør ikke rigtig spørge på klassen. Vi så at mange piger og kvinder, også på vores alder, gik topløse eller måske nøgne rundt på stranden og i parken og til festival osv. Jeg ville da dø hvis jeg skulle vise mig nøgen offentligt og det tror jeg da også mine veninder ville! Hvordan kan det være der er den forskel på blufærdighed (hedder det vist) og i dag? Og så lagde jeg mærke til at de piger/kvinder der var nøgne, allesammen havde en stor hårtrekant. Altså i dag er der ingen piger i min klasse der har hår forneden, vi shaver allesammen. Hvornår blev det almindligt og hvorfor enlig? Det er bare sådan nogen ting jeg har tænkt på da jeg har set de der film. Ved ikke om i gider svare for det er jo enlig ikke et problem for mig, jeg blev bare nysgerrig.

GirlTalks svar
Hej med dig <3
Tak for dit brev! Det er helt okay at skrive ind, selvom du blot er nysgerrig!
Jeg skal gøre mit bedste for at svare <3
Det lyder som et mega spændende emne, du har haft om i skolen! Det var tilbage for 50 år siden, altså i 1970'erne, at hippetiden var. I nogle miljøer - især blandt hippier - var det mere almindeligt at gå topløs eller nøgen, som du også så i filmen og på billederne. Det kan være svært at forestille sig, at det har været almindeligt, når man kigger rundt i dag. Men dengang tænkte man meget på frihed, og at ens krop skulle vises naturligt frem, som den var! De tænkte altså, at en krop bare var en krop!
Du spørger også, hvorfor der er så stor forskel på vores blufærdighed dengang og i dag. Jeg tror, det har noget at gøre med, at vi i dag har sociale medier og mobiler overalt, som gør at der er en konstant mulighed for at blive delt online, hvis man kommer gående nøgen! I dag lever vi i en tid, hvor billeder hurtigt kan blive delt online, og det kan gøre mange opmærksomme på at beskytte deres privatliv. Det kan være, vi havde været mindre blufærdige, hvis vi ikke havde telefoner?
I forhold til det du skriver om kropsbehåring, så var det op gennem 1990'erne og 2000'erne, at skønhedsidealerne ændrede sig, og det blev mere almindeligt at fjerne kropshår. Det er faktisk bare noget, som vores tid har bestemt, er det 'rigtige'.
Det vigtigste er, at man selv føler sig tryg i sin krop. Idealer ændrer sig hele tiden, og det, der virker normalt i én tid, kan være anderledes i en anden <3
Jeg håber, du kan bruge mit svar <3
Ellers er du også altid velkommen til at skrive ind til GirlTalks chatrådgivning <3
Hilsen fra Anna <3