En anonym pige, 14 år
17. marts 2026
Låsen til toiletdøren er gået i stykker, og mine brødre bliver ved med at komme ind. Hvad skal jeg gøre?
Det lyder nok ikke som et stort problem men det går mig lidt på i det daglige. Låsen til vores toiletdør er gået i stykker, jeg tror måske det er min mindste lillebror der har ødelagt den selv om han nægter. Vi har kun et toilet. Min far har lovet at få det fixet men han har altid travlt og det blir ikke rigtig til noget, måske skal også hele døren skiftes. Har sagt det flere gange og min mor har lavet sådan et skit med optaget man kan hænge på døren når man er derude. Men mine små brødre på 10 og 12 er ret ligeglade. De kommer ikke ind når mine forældre er derinde, men når jeg er der kan de sagtens finde på at storme ind alligevel. Min mor har da også skældt dem ud men hun siger så også til mig at herregud, det er jo kun familie. Det ved jeg jo godt men der er aligevel nogen ting som jeg ikke ønsker de skal se. Jeg ved godt at de har nået en alder hvor de er extremt nysgerrige og jeg ved jo godt hvad de gerne vil se. Men jeg føler mig altså totalt sårbar hvis jeg fx sidder og laver stort og de så stormer ind, det er altså meget intimt for mig. Før i tiden var jeg også af og til sammen med mig selv med bruseren men det tør jeg jo ikke mere efter døren ikke kan låses. Det skal siges at mine forældre er flinke til at respektere når jeg er derude. Men mine brødre er altså ikke! Hvad kan jeg gøre, mine forældre blir bare ved med at sige det nok skal blive fixet?

GirlTalks svar
Kære søde dig <3
Tusinde tak for dit fine brev. Hvor er det bare modigt af dig at skrive herind! Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Jeg kan virkelig godt forstå, at det går dig på at låsen er i stykker! Og selvfølgelig er det et stort nok problem, når det går dig på! <3 Du har ret til privatliv – også selvom du bor sammen med din familie. Især på toilettet, hvor man er sårbar.
Hvor er jeg glad for at høre, at dine forældre respekterer, når du er derude! Dog er jeg ked af at høre, at det samme ikke gælder for dine brødre. Jeg tænker også, at det må være deres alder og nysgerrighed, der er i spil.
Mit råd til dig: det bedste du kan gøre er nok at tage en alvorlig snak med dine forældre igen og forklare, hvor ubehageligt det faktisk er for dig. Ikke bare at det er irriterende, men at du føler dig virkelig udsat, når døren ikke kan låses. Måske går det mere op for dem, hvor vigtigt det er, at låsen bliver lavet hurtigt.
Du kan også prøve at sige meget klart til dine brødre, at de ikke må åbne døren, når skiltet hænger der. Nogle gange skal beskeden bare være ret tydelig, før den trænger igennem <3
Det er helt normalt, at du ikke har lyst til, at dine små brødre pludselig står og kigger, når du sidder på toilettet eller er i bad. Det er ikke dig, der er sart – det er en helt rimelig grænse at have! <3
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget <3 Du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3